På udenlandske hænder: Overgaard-brødre sælger Jesperhus

Jesperhus er blevet solgt til skandinaviske First Camp, der regnes som førende indenfor resorts og campingpladser i Skandinavien. Selskabet har bl.a. 55 campingpladser heraf seks i Danmark.

Efter en lang række år med fremgang i besøgstal og en sund økonomi, er tiden helt rigtig til at slippe tøjlerne, vurderer de fire Overgaard-brødre, der ejer Jesperhus.

De nye ejere har ingen planer om at ændre på Jesperhus’ strategi – tværtimod vil de investere i den, oplyses det i en pressemeddelelse.

– Vi har været meget imponerede over, hvordan Overgaard-familien og hele Jesperhus-teamet har udviklet ferieparken til en af de mest populære feriedestinationer for børn i Danmark. Jesperhus er et førende eksempel på at skabe attraktive fysiske oplevelser for gæsterne, og linke dette til en verdensklasse digital tilstedeværelse. Som nye ejere vil vi bevare alle disse gode ting og fortsat investere i universet. Jesperhus vil blive ledet som en separat enhed i vores kæde med sit eget brand, siger Johan Söör, Group CEO i First Camp.

Fra venstre sælgerne af Jesperhus Feriepark Jesper, Karsten, Ole og Peter Overgaard samt repræsentant for køberne COO Ola Enquist, First Camp.

Ejes af kapitalfond
First Camp ejes af den skandinaviske kapitalfond Norvestor, der udelukkende investerer i nordiske virksomheder med potentiale for vækst og har stor fokus på bæredygtig udvikling.

Selve Blomsterparken åbnede første gang i 1966 og campingpladsen i 1976 og ferieparken har været i rivende udvikling lige siden.

I dag er Jesperhus en af de største ferie-destinationer i Skandinavien med op imod en kvart million gæster om året.

– Det er med en blanding af både stolthed og vemod, at vi slipper nøglerne til den virksomhed, vores forældre startede tilbage i 1966 og som både har været en kæmpe del af vores opvækst og arbejdsliv lige siden.

– Det er dog med helt ro i maven, at vi overdrager nøglerne til Johan, Ola, First Camp-teamet og Norvestor. Vi mener, at de er de helt rigtige ejere af Jesperhus og vi er sikre på, at vores stærke Jesperhus-team vil blomstre endnu mere med dem i ryggen, siger de fire Overgaard-brødre.

Alle fire brødre planlægger at trække sig fra Jesperhus i løbet af 2022 som led i overdragelsen.

Den nuværende ledelse i Jesperhus vil blive i virksomheden i transitionsperioden. Parallelt vil First Camp begynde at kigge efter en ny operationel leder, som vil træde ind i løbet af 2022.

Som en del af salget købes aarhusianske Somatic ind i Jesperhus. Somatic har haft ansvaret for online markedsføring, sociale medier, app/spil-udvikling, animation samt konceptudvikling og design af nye investeringer i Jesperhus.

Jesperhus beskæftiger cirka 40 fastansatte og cirka 400 sæsonansatte. Overtagelsen sker med virkning fra den 1. januar 2022.

Parterne ønsker ikke at oplyse økonomien bag handlen, ligesom Overgaard-familien ikke har yderligere kommentarer og heller ikke ønsker at stille op til interview.

Foto: Jesperhus

Forfatter

Related posts

Top