3D-printere, laserskærer, Blue Bots og folieskærer.
Det er nogle af de værktøjer og maskiner, som du kan finde på alle folkeskoler i Thy.
Takket være en donation fra Villumfonden har skolerne nemlig kunne indrette såkaldte Makerspaces og sende lærere på uddannelse i at bruge de nye redskaber og teknologier.
Resultatet er rum, hvor eleverne kan lære, undersøge, skabe og opfinde.
Det fortæller Lena Skovborg, der er skoleleder på Rolighedsskolen.
– Den her unikke mulighed for at kaste sig ud i forskellige analoge håndværk og digitale teknologier, giver os som undervisere mulighed for at lave mere praktisk undervisning. Det er en læringsstil, som fungerer rigtig godt for mange elever, siger hun.
Derudover får børnene blandt andet også en bedre teknologiforståelse. For eksempel kan eleverne blive introduceret til kodning via nogle Blue Bots, som eleverne kan få til at bevæge sig på forskellig vis.
Lyst til læring
Lena Skovborg er ikke i tvivl om, at Makerspace skaber stor lyst til læring – på alle udviklingstrin og klassetrin.
– Eleverne elsker det. Der findes ikke noget bedre. Det giver så stor en værdi, at børnene kan eksperimentere og lave designs, som de rent faktisk selv kan realisere. De kan se den værdi, det kan give at skabe noget, fortæller hun.
Det er forskelligt, hvordan Makerspace er indrettet på skolerne. På Rolighedsskolen finder man Makerspace i kombination med Natur- og Teknologilokalet. Der har skolen også lavet en greenscreen og et podcaststudie, som eleverne kan bruge.
– Nogle af værktøjerne står fast i det nye lokale, men vi har også en masse kasser med redskaber fra Makerspace, som underviserne kan tage med ned i klassen og bruge i de forskellige fag, og vi oplever, at det bliver brugt rigtig meget – til stor glæde for eleverne, siger Lena Skovborg.
Værdi for alle aldre
Teknologierne og værktøjerne i Makerspace var til en start også fremmede for underviserne. Derfor er der udvalgt superbrugere på skolerne, der har været på kursus, så de kan vise, hvordan man arbejder i Makerspace – og gøre det til en del af undervisningen i de enkelte fag.
– Vi vil rigtig gerne bruge det så meget som muligt og have det ud til alle elever – uanset klassetrin, eventuelle udfordringer og fysiske eller psykiske handicap. De vil alle bruge det forskelligt, men det er helt okay, for det giver dem værdi på forskellig vis.
Donationen fra Villumfonden er på syv millioner kroner. Fonden har indtil videre støttet 25 kommuner med i alt 138 millioner kroner til at etablere Makerspace og udvikle teknologiforståelsen hos børn og unge.
Kilde og fotos : Thisted Kommune