Vi streamer danskproduceret public service-indhold som aldrig før. Det viser DR’s årsstatus ’Medieudviklingen 2024’, som udkommer i dag, tirsdag den 21. januar. Bag rapporten står DR Analyse.
Danskerne bruger i snit syv en halv time på medier hver eneste dag, og vi bruger lystigt sociale medier, spil og nyheder på nettet, samtidig med at vi ser tv eller lytter til radio.
Sådan har det efterhånden været nogle år, og fordelingen på aldersgrupper følger et velkendt mønster: Det er de ældre, der ser langt mest tv, og de unge der ser mindst, mens det er lige omvendt, når det gælder sociale medier og spil og gaming på nettet. Den yngste del af befolkningen i alderen 12-24 år bruger således mere tid alene på sociale medier end på tv og streaming.
Den fokus, der de seneste par år har været i samfundet på børn og skærmtid, kan have haft en afsmittende effekt på, at brugen af sociale medier er faldet blandt børn og unge, mens særligt de 65-75-årige bruger de sociale medier mere.
Ifølge ’Medieudviklingen 2024’ udgør danskernes lytning på tværs af radio, streaming af musik og podcast samt lydbøger samlet set 28 procent af al den tid, vi bruger på medier. Tidsforbruget er lidt højere blandt dem under 46 år og lidt lavere blandt dem over 46 år.
Radioen er trods faldende lyttertal stadig et af de helt brede mediefællesskaber blandt danskerne med hele 85 procent, der ugentligt lyttede med i 2024. DR’s taleradio P1 skiller sig endda positivt ud ved at øge sin lytterandel til 12 procent, hvilket er næsten to procentpoint mere end i 2023.
Hvor det primært er de ældre, der holder fast i radiovanerne, er det omvendt for podcastmediet. Her er dækningen højest blandt de unge. Samlet er danskernes podcastlytning steget fra, at 33 procent lyttede til podcast hver uge i 2023 til 37 procent i 2024.
Du finder hele ‘Medieudviklingen 2024’ på dr.dk/analyse
Foto : Agnete Schlichtkrull, DR.