Det faglige niveau på læreruddannelsen er for lavt, og ambitionerne skal være højere.
Desuden er der stor forskel på den indsats, de studerende lægger, og for mange kommer gennem uddannelsen med for lav studieintensitet – antallet af timer de bruger på studiet. Det viser en evaluering, som en ekspertgruppe har lavet på læreruddannelsen. Det oplyser Uddannelses- og Forskningsministeriet i en pressemeddelelse.
Til gengæld er uddannelsen de seneste år blevet bedre til at klæde de studerende på til at undervise i deres fag, og praktikken er styrket. Derudover er uddannelserne blevet bedre til at tiltrække ansøgere med højere karakterer end tidligere.
Konklusionerne i rapporten giver panderynker hos uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V).
– Det er godt, at uddannelsen på nogle områder er blevet bedre og mere attraktiv for de studerende.
– Men jeg er bekymret for det faglige niveau og studieintensiteten, som er for lav. Regeringen har høje ambitioner for læreruddannelsen, da vi skal have endnu dygtigere lærere, siger han i en pressemeddelelse.
Ekspertgruppen har undersøgt læreruddannelsen fra 2013. Den har skullet se på, om uddannelsen levede op til målene i en politisk aftale fra 2012.
/ritzau/