Mejerigaarden i Thisted, der driver Hjem Is og Premier Is, kom ud af 2018 med et overskud på 4,9 mio. kroner efter skat imod 0,1 mio. kroner året før. Det på trods af øget konkurrence, rekordhøje råvarepriser og store investeringer i brands.
Omsætningen steg fra 342 mio. kr. i 2017 til 468 mio. kroner sidste år.
– Vores positive vækst i omsætning er drevet af sidste års gode sommer, massiv tilgang af kunder indenfor convenience samt det forhold, at Hjem Is indgår med et helt år i regnskabet 2018, siger fortæller direktør Christian Brink.
Stigende priser
Mejerigaarden kan se tilbage på et hektisk år for både produktionen, men også distributionen på grund af den høje omsætning blandt andet som følge af det gode vejr.
– Udfordringerne har været rekordhøje råvarepriser på hovedingredienser som fløde og vanilje, stigninger på logistik- og energiomkostningerne, en kold forsommer og et meget stille efterår. De faktorer lægger samlet en dæmper på driftsresultatet, der er helt som forventet, siger Christian Brink.
I regnskabet er også indeholdt millioninvesteringer kroner i markedsføring og styrkelse af brandene Premier Is og Hjem Is, samt engangsomkostninger i forbindelse med refinansiering af Mejerigaarden og finansiering af Hjem Is.
– Vi vil også fremadrettet have fokus på at styrke vores brands i markedet og vi fortsætter højt investeringsniveau i branding og markedsføring, siger Christian Brink.
Han forventer en spændende is-sæson 2019, der indtil videre har været præget af det gode vejr i april og en kold og våd maj.