Når vi danskere klager over vores ferierejser er det oftest hotellet, der ikke har levet op til forventningerne.
Sidste år afsagde Pakkerejse-Ankenævnet kendelser i 241 klagesager. I lidt over halvdelen var der utilfredshed med hotellet. Det var især standarden – herunder indretning og størrelse – men også støjgener har været i sagsbunken. Hos Danmarks Rejsebureau Forening, der er brancheforening for danske rejseselskaber, mener direktør Lars Thykier, at der skal gøres mere for at afstemme forventningerne:
– Hvis man som rejsebureau ikke har fået beskrevet sit produkt nok, så kan kunderne føle, at de ikke har fået det, de har betalt for, og derfor finder de anledning til at klage. Derfor er det et område, man altid skal have fokus på. Det har vi haft i mange år og har det fortsat, siger Lars Thykier der samtidig mener, at antallet af klager er meget lavt, set i lyset af antal solgte rejser.
Udover klager vedrørende hotellet klager vi danskere oftest over aflysnigner, forsinkelser og ventetid på transport. Og det kan faktisk godt betale sig at klage, for størstedelen af de rejsende har fået penge retur i et eller andet omfang.
26 procent af klagerne fik fuldt medhold. 44 procent fik delvist medhold, mens afgørelsen i 28 procent af sagerne gik rejseselskabets vej. Derudover afviste ankenævnet at behandle en lille håndfuld sager.
/ritzau/