Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019.
Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.
Rejselysten lever med andre ord i bedste velgående blandt danskerne, som i stigende grad handler alt fra pakke- og charterrejser til lejebiler og hotelværelser online.
Den nye opgørelse viser, at de danske forbrugere i første halvdel af 2019 har brugt 3 mia. kr. mere på rejserelaterede onlinekøb end samme tid sidste år.
– Det betyder, at vi danskere indtil nu har brugt lige over 70 mia. kr. på rejserelaterede onlinekøb, fortæller Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS, og understreger, at rejser og relaterede produkter hører til blandt de varekategorier, vi danskere bruger flest penge på, når vi handler på nettet.
Charterferien dominerer forbrugsbilledet
Selvom rejsekategorien dækker over alt fra taxa og lejebiler til krydstogtrejser, så er det en gammel ferieklassiker, der tegner sig for langt størsteparten af danskernes rejseindkøb i kroner og øre. I alt svarer 13 pct. af de adspurgte danskere nemlig, at de køber pakke- og charterrejser online – et indkøb, som i 2019 løber op i næsten 22,5 mia. kr.
Ser man på, hvad flest danskere køber, så tager enkeltstående fly- og hotel-bookinger dog teten, da hele 28 pct. af de adspurgte danskere har købt enten et hotelophold eller en flybillet på nettet i 2019. I 2018 lå det tal på henholdsvis på 24 pct. for hoteller og 25 pct. for flybilletter.
Flere flyver, men forbruget falder
Men selvom flere danskere har købt flybilletter, er det dog ikke nødvendigvis lig med højere forbrug – faktisk er forbruget faldet med små 400 mio. kr. fra 21,3 mia. kr. i 2018 til 20,9 mia. kr. i år. For hotellerne er det derimod lige omvendt, da stigningen fra 24 til 28 pct. også har betydet, at omsætningen er steget med omkring 800 mio. kr. til 18,6 mia. kr. i 2019.
– Det virker jo mærkeligt, at vi danskere på den ene side køber flere flybilletter, men at forbruget falder – vi skal dog huske på, at der er tale om en meget hård branche, hvor man hele tiden konkurrerer på pris. Vi kan heller ikke udelukke, at den seneste tids fokus på klimaet har fået flere til at tage eksempelvis toget frem for flyet, forklarer Henriette Høyer og henviser til, at DIBS siden sidste år har registreret en stigning i antallet af danskere, som rejser med bus eller tog på 34 pct.
– Tog og bus har især fat i de yngre forbrugere, hvor hver tredje mellem 15-24 år har købt billetter til enten bus eller tog online, siger hun.
Foto: Aalborg Lufthavn