Nyuddannede pædagoger i daginstitutionerne kan ikke det, de skal.
Det viser en analyse fra tænketanken DEA, som 350 dagtilbudsledere fra hele landet har deltaget i. Det skriver Politiken.
Mens de nye pædagoger står stærkt, når det gælder deres motivation for at arbejde med børnene, lave sproglege og skifte bleer, står det anderledes til med forældresamarbejdet.
Også det tværfaglige samarbejde med eksempelvis psykologer samt med evnen til at reflektere fagligt over eget arbejde halter hos de nyuddannede.
Dagtilbudsledere vurderer i analysen, at de pædagogiske dimittender samlet set ikke har de forudsætninger, som kræves for at understøtte den samlede pædagogiske opgave.
Desuden er det ikke alle opgaver, som dimittenderne har stiftet bekendtskab med, når de starter, mener lederne.
Det er ellers to områder, som for nylig blev skrevet ind i den såkaldte styrkede pædagogiske læreplan, som alle daginstitutioner skal arbejde ud fra.
/ritzau/