Eleverne fra EUX Business i Thy og på Mors deltager for første gang i den nationale konkurrence EUXBIZCUP, hvor EUX-elever fra hele landet skal konkurrere om at levere den bedste løsning på en konkret problemstilling, som en udvalgt digital handelsvirksomhed står overfor.
Ud over at der er en flot pengepræmie på højkant til vinderen, så får vinderteamet også mulighed for at se sin idé implementeret i praksis, da case-virksomheden allerede på forhånd har besluttet at føre vinderholdets idé ud i livet.
– EUXBIZCUP er et ret nyt tiltag, som Videnscenter for Digital Handel har udviklet. I den aktuelle konkurrence er det Aarhus Fishing Gear, der er case-virksomhed, og her får eleverne til opgave at idéudvikle på tiltag, der kan bidrage til at øge fishinggear.dk’s digitale omsætning. De skal komme med så konkret og færdig en løsning, at virksomheden efterfølgende vil kunne copy/paste løsningen direkte til deres egen IT-platform uden, at det kræver ekstra arbejde for virksomheden. Det kræver dels en god baggrundsviden om forretningen, det kræver, at eleverne kan lave analyser baseret på de teoretiske fag, de arbejder med, og så kræver det ikke mindst en rigtig god idé, fortæller afdelingsleder Anne Mose fra EUD/EUX Business på EUC Nordvest.
Igår gik eleverne i Nykøbing i gang med at udvikle deres bud på en løsning, og mandag følger eleverne fra Thisted trop. De har én uge til opgaven og herefter er det op til et uvildigt dommerpanel at udvælge de fem bedste forslag. De fem udvalgte løsningsforslag kvalificerer sig til finalen, der afvikles på Aarhus Rådhus i december.