Socialt bedrageri: Fem ud af seks anonyme tip fører ikke til noget

Tilbage i september skrev en anonym borger i et brev til Thisted Kommune og var forarget over, at den 47-årige Torben Hedegaard tog fotos i sin fritid, samtidig med at han var på sygedagpenge.  Og den slags anmeldelser er der mange af.

Sidste år modtog kommunerne lidt over 3.100 anonyme anmeldelser, mens de året før modtog lidt færre, nemlig 2.882. Det svarer til henholdsvis 13 og 14 procent af alle de sager, der kom ind til kommunerne om socialt bedrageri de to år, viser effektrapporterne fra Kommunernes Landsforening (KL). Det skriver Fagbladet 3F.

Men det er langtfra alle anmeldelser, der er hold i, og som giver penge i kommunekassen, viser samme opgørelser.

I 2018 var der en såkaldt “hitrate” på 16 procent af de anonyme tip. Det vil sige, at i 16 procent af de anonyme anmeldelser var der noget at komme efter. Det tilsvarende tal for 2017 var 17 procent.

Det svarer i grove træk til, at i fem ud af seks tilfælde førte de anonyme tip ikke til noget.

– Rigtig mange (anonyme henvendelser, red.) kan være grundløse, men nogle gange er der også hold i det – folk, der ikke længere gider at se på, at en borger modtager kommunens penge uden lovhjemmel, siger Pia Færch der er kontorchef i Center for Digitalisering og Teknologi hos KL til fagbladet 3F.

Det er i højere grad kommunernes eget opsøgende arbejde, der fører til noget, end det er borgeranmeldelser, oplyser hun.

LÆS OGSÅ:

EL: Kommunens behandling af syge borgere er ikke rimelig

Foto: Claus Bjørn Larsen, Fagbladet 3F

Forfatter

Related posts

Top