Den senest tilgængelige årsrapport fra Spillemyndigheden viser, at danske spillere i 2018 tabte 9,7 milliarder kroner til udbyderne.
Bag tallene gemmer der sig bl.a. spillere, som har svært ved at styre deres spil, og som udvikler spilafhængighed, der både kan give dem selv og deres familier store sociale og økonomiske problemer.
På hjælpelinjer landet over er meldingen, at særligt flere og flere mænd spiller. Også mange unge under 18 år går i kiosken og sætter penge på et sportsvæddemål i håb om en hurtig gevinst.
Derfor skal der nu indføres et nyt sæt spilleregler, der skal regulere branchen, så færre ender med spilleproblemer og gæld. Det mener Danske Spil, som idag fremsætter en række forslag:
- Krav om id ved køb af væddemål i butikker.
- Forbud mod reklamer under livesport i tv.
- Forbud mod spilbonusser, hvor man eksempelvis kan få 500 gratis kroner at spille for, til gengæld for at man spiller pengene igennem flere gange før udbetaling.
- Ingen spilreklamer målrettet børn og unge.
- Ingen tv-reklamer for kviklån og spil i samme reklameblok.
- Ingen kasinoreklamer i tv.
- Ingen kendte personer i spilreklamer.
- Indførelse af tabsgrænse.
- Forbud mod VIP-programmer.
- Forbud mod affliate-partnere (aktører, der hyres til at trække kunder ind til spiludbydernes hjemmesider)
– Det er i alles interesse, at vi har et spillemarkedet, hvor spil forbliver den underholdning, det skal være. Og selvom vi som spiludbyder har en lang række hegn, som skal forebygge og beskytte sårbare spillere, må vi desværre konstatere, at der i dag er for mange, som falder igennem det beskyttelsesnet, der er sat op. Derfor mener vi, at det er nødvendigt at stramme nettet og regulere spillemarkedet yderligere. Og hvis det skal virke, kræver det, at der er ens regler for alle spiludbydere i Danmark, siger Susanne Mørch Koch, administrerende direktør i Danske Spil.
Foto: Danske Spil