Når der tastes 1-1-2 på telefonen, er det ofte fordi, at der er opstået akut og i mange tilfælde livstruende sygdom. I en sådan situation har både patient, pårørende og en eventuel indringer brug for ro, støtte og professionel hjælp.
I Region Nordjylland er 96 procent godt eller meget godt tilfredse med forløbet, fra der bliver ringet 1-1-2 til behandlingen er afsluttet på stedet eller patienten er indbragt til hospitalet. Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget i alle danske regioner.
– Vi har et professionelt og godt beredskab i Nordjylland, og det glæder mig meget, at patienterne – trods de ofte alvorlige omstændigheder – er så tilfredse med den hjælp, de så får. Den viden man får i undersøgelsen, skal ikke kun bruges til at give et skulderklap til det dygtige og kompetente personale, men også bruges til at gøre det endnu bedre for patienterne fremover, siger Mogens Ove Madsen, der er formand for Region Nordjyllands Akut- og Praksisudvalg.
Region Nordjylland vil bruge den nye viden om patienternes oplevelse af behandling i ambulancen og service ved regionens AMK-vagtcentraler (Akut Medicinsk Koordinering, red.) til at forbedre kvaliteten og sammenhængen i det akutte patientforløb.
Undersøgelsen viser eksempelvis en lidt lavere tilfredshed, når det kommer til spørgsmål om, hvorvidt patienterne oplevede at blive modtaget uden ventetid på hospitalet og om de havde en oplevelse af, at hospitalspersonalet vidste, hvorfor de kom ind med ambulancen.
Det professionelle præhospitale beredskab består i regionen af næsten 50 køretøjer – herunder ambulancer, akutlægebiler, paramedicinerbiler og akutbiler samt en landsdækkende akutlægehelikopterordning.
Pressefoto: Aalborg Universitetshospital