Flere virksomheder kører på nedsat blus, mens andre helt katastrofalt stort set er gået fra normal drift til ingen aktivitet på grund af coronavirus.
– Det betyder at flere mister deres arbejde, og virksomhederne er voldsomt udfordret på økonomien, fortæller direktør i Sparekassen Thy, Ole Beith, og fortsætter:
– Derfor er der brug for de vedtagne store politiske hjælpepakker. Og vi skal som lokal finansiel virksomhed tage del i ansvaret med at hjælpe vores kunder på den bedst mulige måde.
Direktøren oplyser, at der i sparekassen lige nu arbejdes med forskellige initiativer, som f.eks. udsættelse af afdrag på lån, men også ekstra lånemuligheder er en del af værktøjskassen.
– Hvad der er brug for til den enkelte kunde er noget, vi vurderer fra kunde til kunde, siger Ole Beith.
Dialog og fælles hjælp
Sparekassen forsøger netop nu at komme i kontakt med mange af de kunder, der er kritisk berørt af situationen. I første omgang fokuseres der på de brancher og kunder, der er ramt af første bølge, og hvor ordrebøgerne nærmest over natten er blevet tomme.
– Men det er også vigtigt at kunderne tager kontakt til os, når de oplever økonomiske udfordringer, som de ikke umiddelbart selv kan løse, lyder opfordringen fra Ole Beith:
– En god og tidlig dialog kan gøre, at vi kan finde rettidige løsninger på de akutte problemer, som både erhvervs- og privatkunder kan opleve i disse tider, slutter sparekassedirektøren.