Flertal afsætter 180 millioner kroner til blødende medier

Efter et kaotisk forløb er der nu penge på vej til de danske medier, som mister en del af deres annonceindtægter i coronakrisen.

Medieordførere har i vrede forladt forhandlingsmøderne med kulturminister Joy Mogensen (S) om hjælp til landets medier, men nu er der altså landet en aftale der kom på plads onsdag aften.

– Medierne står og har tabt en masse indtægter, men vi kan ikke undvære journalisterne og de nyheder, vi får, lige nu, siger Joy Mogensen.

En af de danske mediers største udfordringer er, at de ikke kan benytte sig af de generelle hjælpepakker til lønkompensation, fordi det i så fald kræver, at de sender journalisterne hjem.

Intet loft
Det er forventningen, at ordningen vil komme til at koste i omegnen af 180 millioner kroner i 2020. Der er dog ikke noget loft.

– Hvis tabet bliver større, end vi skønner det til at blive, så er der også penge til det, siger kulturministeren.

Det er både trykte og digitale dagblade, fritstående digitale nyhedsmedier, ugeaviser, kommercielle radioer, magasiner og fagblade, som kan søge om at få dækket en del af de tabte annoncekroner.

Ordningen sikrer kompensation på 60 procent af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 30-50 procent.

Medierne får 80 procent i kompensation af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen har været på 50-100 procent.

Medierne skal dog være tilmeldt Pressenævnet for at få økonomisk hjælp.

Foto: Nordjyske Medier

Forfatter

Related posts

Top