Ekspertgruppe skal se på om 13-skalaen skal tilbage

Regeringen har nedsat en ekspertgruppe, som skal pege på modeller for en ændring af karakterskalaen.

Ekspertgruppen skal i den forbindelse også belyse fordele og ulemper ved en eventuel genindførelse af 13-skalaen, der i 2006/2007 blev afløst af den nye skala, vi har i dag.

Det fremgår af det kommissorium, som danner grundlag for gruppens arbejde. Det er offentliggjort fredag på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.

Ekspertgruppens opgave bliver med andre ord at opstille mulige modeller for en ændret karakterskala, som skal løse de udfordringer, der er med den nuværende 7-trins-skala.

Problemerne med skalaen er blandt andet, at unge har opfattelsen af, at skalaen fokuserer på fejl og mangler, i stedet for hvad eleven gør godt.

Her kan du se, hvordan den nuværende karakterskala er:

  • -3: Den ringe præstation. Gives for den helt uacceptable præstation. Med denne karakter er man dumpet. Svarer til 00 på den gamle skala.
  • 00: Den utilstrækkelige præstation. Gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. Med denne karakter er man dumpet. Svarer til 03 eller 5 på den gamle skala.
  • 02: Den tilstrækkelige præstation. Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. Svarer til 6 på den gamle skala.
  • 4: Den jævne præstation. Gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål med adskillige væsentlige mangler. Svarer til 7 på den gamle skala.
  • 7: Den gode præstation. Gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål med en del mangler. Svarer til 8 eller 9 på den gamle skala.
  • 10: Den fortrinlige præstation. Gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål med nogle mindre væsentlige mangler. Svarer til 10 på den gamle skala.
  • 12: Den fremragende præstation. Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler. Svarer til 11 eller 13 på den gamle skala.

Kilde: Undervisningsministeriet

/ritzau/

Forfatter

Related posts

Top