På 10 år er økologien i dansk detailhandel vokset med hele 77 pct. og tendensen fortsætter med årlige vækstrater på ca. 7 pct. Det viser en ny prognose fra Landbrug og Fødevarer på baggrund af virksomhedernes forventning til økologimarkedet frem mod 2025.
Det er især salget af økologiske mejeriprodukter, frugt og grønt, der ventes at stige mest i de kommende år. Mejeriprodukter og grisekød er de største eksportvarer, men også eksporten af æg og grøntsager er i fremgang.
– Man bliver jo i godt humør af at læse sådan en prognose. Det er rigtig positivt, at der hele vejen rundt – i detail, foodservice og på eksporten, forventes en pæn vækst frem mod 2025. Det giver god energi til os, ude på gårdene, der hver dag arbejder på at producere gode økologiske råvarer, siger formand for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, Hans Erik Jørgensen.
Forventer politiske initiativer
Med regeringens målsætning om at fordoble det økologiske areal, forbrug og eksport frem mod 2030 er det vigtigt at holde fokus på balancen mellem udbud og efterspørgsel, hvis perioder med overproduktion og afsætningsvanskeligheder skal minimeres.
– Med både regeringens og EU’s ambitioner om at øge til økologiske areal, står vi med udsigt til at skulle sælge meget mere økologi end vi gør i dag. Det understreger vigtigheden af, at markedet og efterspørgslen følger med produktionen. Ellers bliver det ikke en økonomisk bæredygtig forretning for os økologiske landmænd, siger Hans Erik Jørgensen.
Derfor har branchen store forventninger til, at der findes den rette dosering politiske virkemidler og initiativer i den handlingsplan, som ventes offentliggjort i efteråret.