Byer med en handelschef ansat har klaret sig markant bedre gennem krisen, end de byer der ikke har en handelschef.
Det viser en ny undersøgelse fra Urland, der har undersøgt effekten af corona-pandemien inden for detail i Danmark. 8 byer er blevet udvalgt til at være med i undersøgelsen, og Thisted er én af dem.
Med støtte fra Realdania har Urland, i samarbejde med ICP (Institut for Center-planlængning, red.), søsat et program for overvågning af udviklingen i detailhandlen i otte danske hovedbyer, dels med fokus på at afdække hvordan butikkerne klarer sig gennem corona, og dels med det formål at udvikle metoder for overvågning af detailhandelen på længere sigt. Overvågningen er sat i gang i maj 2020 og forløber hen over et år.
– Jeg har naturligt været en del af processen, og hjulpet med data og anden information der er blevet spurgt til, fortæller handelschef i Thisted Michael Vendelbo, der også fortæller, at der vil blive foretaget endnu en måling i november og endnu en et år efter første måling i maj.
I den første del af rapporten konkluderes det bl.a., at byer med handelschefer der arbejder for butikkernes interesser har klaret sig markant bedre igennem krisen end andre byer.
– Byer med ansatte til at understøtte handelslivet (citychefer, -managere etc.) har fået igangsat flere tiltag under krisen end byer uden særligt ansatte (professionelle) til at varetage byens generelle handelsliv, står der blandt andet.
– Uden særligt ansatte til dette, har initiativer til at tackle de mange uventede udfordringer i den indledende del af corona-nedlukningen (nye regler, støtteordninger, kundeinformation, praktiske løsninger osv.) været overladt til fx medlemmerne af bestyrelsen i den lokale handelsstandsforening, der samtidig med denne rolle har været travlt optaget af engagementet i egen butik.”
Flere tiltag iværksat
Og netop tiltag er der blevet iværksat mange af i Thisted. Som eksempler kan nævnes:
- Fælles webshop (limfjordshop.dk, red.)
- Budbilen – gratis udbringning af varer fra byerne i Thy
- Stort aktivitets- og markedsføringsniveau hele sommeren for at gøre byen attraktiv – mindre aktiviteter hver dag i 3 måneder i ThistedBy (Juni, juli og august)
- Opsøgt muligheden for at blive årets juleby
- Stort halloween udsmykning i byen – både 4 centrale steder samt i alle butikkerne (både i midtbyen samt ved medlemmerne uden for byen)
- Samarbejde med Thy erhvervsforum og Thy turistforening – Tour de Thy – for at sikre stor opmærksomhed på Thy, for at sikre at folk holdt ferie i Thy.
Derudover har Michael Vendelbo på ugentlig basis opdateret sine medlemmer med de gældende retningslinjer, kompensationspakker, lønrefusion, udskudt moms og A-skat osv.
LÆS OGSÅ: