Debatten om brug af tegninger af profeten Muhammed i undervisning er blusset op efter lærerdrab i Frankrig.
Og selvom undervisning i demokrati og ytringsfrihed er vigtig, så må det aldrig blive et mål i sig selv, at tegninger af profeten Muhammed skal bruges i undervisning i skolen. Det fastslår formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, der er imod at gøre undervisning i Muhammedtegningerne obligatorisk.
– Det vil være helt forkert. Det er ikke noget man skal afgøre på Christiansborg. Det er skolen og læreren selv, der skal vurdere, hvilke tilgange og hvilke undervisningsmaterialer der skal bruges. De valg skal træffes ud fra faglige vurderinger, siger han.
Debatten er, som nævnt indledningsvist, blusset op, efter at en skolelærer i Frankrig er blevet dræbt – angiveligt efter at have brugt tegninger af profeten Muhammed i undervisning om ytringsfrihed.
Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal fra Thisted, har udtrykt varsomhed over for brugen af Muhammedtegningerne i undervisningen.
DR Nyheder har spurgt 583 undervisere i samfundsfag på de gymnasiale uddannelser, om de selv viser tegninger af profeten, og om de er bekymret for deres sikkerhed, hvis de gør det. Det har 277 undervisere svaret på.
Knap halvdelen af underviserne siger, at de har vist tegningerne. Den anden halvdel har ikke.
/ritzau/