Pandemien og dens uforudsigelighed skaber mange steder en træghed og langsommelighed i beslutningsprocesserne.
Alligevel lykkes det salgsafdelingerne i BILA-koncernen, som har hovedsæde på Mors, at sælge robotter og automation til mange virksomheder, der slet ikke før har handlet med virksomheden, der er landets største automationshus. BILAs sælgerne lander ordrer til fremstillingsindustrien i hele Europa, og 50 procent af leverancerne går nu til nye kunder.
Robotter har fået en del mere at lave under coronapandemien. Situationen har således markant øget interessen for at optimere produktion og processer på danske arbejdspladser. Det viser en undersøgelse foretaget af DAu – Dansk Automationsselskab. Her tilkendegiver knap hver 5. virksomhed, at de har indført eller øget brugen af robotter som følge af corona.
Denne interesse kan mærkes hos automationshuset BILA med 9 afdelinger fordelt rundt omkring i Danmark og i alt 400+ ansatte. Ordrerne kommer både fra ind- og udland, ikke mindst fra fødevareindustrien, der investerer ambitiøst i automatisering.
BILA skal levere løsninger til logistik- og pakkeriautomation til to forskellige fødevareproducenter i England, Bennet Potatoes og Robert Mcbride. Robotter til en kyllingeproducent i Holland. Endnu mere automation af norsk laksebearbejdning til Salmar i Norge. Palletering af oste i Estland samt af brød og sække med gelatine i den svenske fremstillingsindustri.
Men også fra andre brancher end fødevareindustrien pibler det ind med ordrer til BILA, eksempelvis fra producenter af metal, medicoudstyr, dyrefoder og beklædning. Nogle af de nye kunder her er bl.a. Convatec, Fladder Danmark, Blücher Metal, Sintex, RPC, Trixie, Galbusera og MMP.
– Stik imod hvad man skulle forvente; At mersalg til eksisterende kunder måske var den lavest hængende frugt, så har vores salgsafdelinger faktisk også haft stor succes med at skabe interesse for vores optimeringsløsninger i virksomheder, der endnu ikke har erfaringer med BILA som leverandør. Det er som om, at BILAs automatiseringsspecialister har fundet et ekstra gear her under coronakrisen, som gør, at vi udvider vores kundekreds og markedsandele, konstaterer Per Bech Rasmussen, CEO i BILA Automation.
Vellykket salg og produkttræning online
På produktområdet PALOMAT, som er en del af BILAs produktprogram inden for logistikløsninger, har teamet i høj grad brugt sin stærke ekspertise i telefonsalg som afsæt til at skabe særdeles vellykket onlinesalg og produkttræning via Teams.
– De benspænd, corona giver, er i realiteten blevet forvandlet til en fordel for vores salgskoordinatorer og supportere. De er nemlig så stærke på telefon og Teams, at de kan arbejde meget produktivt med de virtuelle muligheder. Med forskellige salgsaktiviteter målrettet forhandlerne – og ikke mindst hjælpe dem med at lave aktiviteter mod deres slutkunder – har vi haft som mål at være top in mind hos dem, siger Majbrit Svane, Area Manager, PALOMAT.
Hos DAN Palletiser i BILA-koncernen oplever man også, at corona har gjort det mere acceptabelt at holde møder over Teams, fordi hele verden er i samme situation. De virtuelle møder frigør tid til opsøgende salg.
– Én person kan have møde med kunder fra f.eks. tre forskellige lande på bare én dag. I og med vi ikke tilbringer så megen tid i vores biler på landevejen eller i en lufthavn, har vi bare mere tid til rådighed. Mødedisciplinen er også bedre på Teams-møder; De er kortere, fordi man er mere effektiv, siger Simon Rune Sørensen, COO i DAN Palletiser.
I 2020 har BILA også generelt styrket sin position i automationsindustrien gennem flere strategiske opkøb, der fuldender produktionspaletten. REO-PACK blev en del af BILA, og det samme gjorde Blaaholm i Varde.DAN Palletiser, som BILA overtog i 2017, bidrager også positivt til BILA-koncernens vækst, senest med ordrer til bl.a. industrien i Polen og Estland, som investerer i baneanlæg og Global AGV-løsninger.
Pressefoto