Handelselever dystede i FN’s Verdensmål

På EUC Nordvest har man gennem en længere årrække arbejdet målrettet med flere af de indsatser, der er indbefattet i FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Et fokus, der bestemt ikke er blevet mindre, efter at skolen i starten af året fik status som UNESCO Verdensmålsskole. Verdensmålene indgår som en integreret del af undervisningen på de forskellige uddannelser – således også på Morsø Handelsgymnasium, som i går arrangerede den helt store skoledyst udi verdensmålene.

Torsdag dystede HHX-eleverne fra Mors med afsæt i verdensmålene konkurrere mod hinanden inden for tre kategorier: ’Sprog og kultur’, ’samfundsfag og international økonomi’ samt ’afsætning, virksomhedsøkonomi og matematik’.

58 opgaver, som blev sendt ud løbende hen over dagen, bragt forskellige kompetencer i spil på forskellige tidspunkter.

Som en ekstra gimmick havde både elever og undervisere fået til opgave at møde op udklædt som et af verdensmålene, og noget tyder på, at elevernes valg af ungdomsuddannelse heller ikke fornægter sig i den sammenhæng. Hovedparten af eleverne er nemlig mødt op klædt i business-outfit som symbol på Verdensmål 8: Anstændige job og økonomisk vækst.

 

– Nogle elever er meget kreative, nogle er bedre til tal og statistikker mens andre er stærke i kommunikative processer. Alle disse kompetencer kommer i spil fortæller underviser Pernille Græsbøl Eriksen fra Morsø Handelsgymnasium.

En god måde at lære på
Eleverne har generelt taget godt imod initiativet med en hel dag med verdensmålene i fokus.

– Jeg synes, at det er spændende at lære om FN’s Verdensmål. Det er vigtigt for vores fremtid, at vi får indblik i, hvad vi skal gøre anderledes for at skabe en bedre verden. Og at gøre det på den her måde, hvor det er komprimeret og lavet som en konkurrence er helt klart en god ting. Det gør, at man går mere op i det, og det styrker uden tvivl også klassesammenholdet, at vi konkurrerer klassevis. Samtidig er det heller ikke kedeligt, da det – ud over konkurrencen – er en meget aktiv måde at lære på, hvor vi blandt andet også kommer uden for skolen og skal løse opgaver, fortæller Johanne Kraack Nielsen fra 3.g.

Det var i øvrigt også hendes klasse der endte med at vinde det hele.

Forfatter

Related posts

Top