Uopmærksomhed og for høj fart er et problem blandt en del erhvervschauffører.
En ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension viser, at mange virksomheder godt nok har fokus fokus på, hvordan de ansatte kører i trafikken i arbejdstiden. Men der er brug for, at endnu flere virksomheder sætter ind på området.
– Det er afgørende, at vi bliver bedre til at passe på os selv og hinanden i trafikken. Det gælder også for den del af erhvervslivet, som bruger vejnettet. Lastbiler, varevogne og andre erhvervskøretøjer er en naturlig og vigtig del af trafikbilledet, og derfor skal trafiksikkerheden også her være i orden – ikke kun for chaufførernes egen skyld, men også for de mange trafikanter, de møder på deres vej, siger transportminister Benny Engelbrecht.
I en interviewundersøgelse, som Kantar har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, siger op mod hver 4. erhvervschauffør, at han eller hun kører for stærkt, og 16 % svarer, at de bruger håndholdt mobil under kørslen i arbejdstiden.
– For høj fart og uopmærksomhed er de to største dræbere i trafikken, og derfor er det vigtigt, at vi får flere erhvervschauffører til at være opmærksomme og respektere fartgrænserne. Mange erhvervschauffører kører i tonstunge køretøjer, og hvis de kører galt, kan de forvolde enorm skade på andre i trafikken, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Fokus på problemerne hjælper
Hver 5. chauffør svarer desuden, at de meget ofte eller ofte er trætte eller stressede, når de sidder bag rattet. 16 % mener, at deres arbejdsplads skal give lov til, at man må tage et hvil, hvis man er træt.
I mange virksomheder har man allerede fokus på trafiksikkerheden. For eksempel ved at installere alkolås i køretøjerne, indføre et totalt forbud mod brug af mobil eller andre elektroniske medier under køreturen, eller ved at give chaufførerne lov til at holde ind til siden og tage en powernap, hvis de er trætte.
Desuden uddanner og efteruddanner man mange steder chaufførerne, så de bliver bedre til at tjekke deres køretøj før og efter en tur samt planlægge og evaluere deres kørsel, så den bliver mere sikker. Og endelig har nogle virksomheder såkaldte flådestyringssystemer, der registrerer, hvordan chaufføren kører. Det bruges bl.a. til at vurdere, hvilke chauffører der har brug for mere oplæring i at køre sikkert og brændstoføkonomisk.
Ifølge Vejdirektoratet er der et erhvervskøretøj involveret i 1/3 af dødsulykkerne og i næsten hver 5. ulykke med tilskadekomne.
Foto: Rådet for Sikker Trafik