Tidligere i år begyndte den 25-årige entreprenør Mille Kristensen fra Klitmøller, at sælge lokale grøntsager gennem sin nystartede virksomhed, Thykassen.
I løbet af den første tid har flere end 100 kunder handlet hos Thykassen, som altså er kommet godt fra land. Successen betyder også, at kunderne er med til at reducere deres personlige CO2-udslup betydeligt:
– Thykassen handler om mere end grøntsager. Det handler om at skabe et lokalt fællesskab, hvor vi sammen hjælpes ad med at leve mere bæredygtigt. Vi har fantastiske muligheder for at gøre det netop her i Thy, hvor vi har så mange hårdtarbejdende smålandbrug, der producerer lækre, lokale råvarer, fortæller Mille Kristensen om sit projekt.
Thykassen genskaber med andre ord kontakten mellem lokalsamfundet og lokale producenter for at yde et lokalt bidrag til den grønne omstilling. Det har derfor været vigtigt for Mille Kristensen at sikre, at Thykassen rent faktisk er et bæredygtigt alternativ til grøntsager fra supermarkedet.
Fra Colombia til Snedsted
Til at undersøge det har Mille søgt hjælp hos en anden nystartet virksomhed, Copenhagen Climate Consulting (CCC), der laver CO2-regnskab for små og mellemstore virksomheder. De måler deres kunders overordnede klima-påvirkning og rådgiver om reduktionsløsninger for CO2-aftryk.
Ligesom Thykassen er også CCC startet af unge entreprenører. Den ene af de unge mennesker bag er Tito Arzuaga-Bjørnskov, en 24-årig mand fra Colombia. I 2013 boede Tito i Danmark for første gang, da han var på skoleudveksling hos en familie i Snedsted et helt år.
De sidste 2,5 år har han været tilbage i Danmark med sin danske kone, mens han har læst en kandidat i klimaforandringer. Selvom han bor i København, har han stadig en tæt relation til Thy og sin danske familie der. Det er da også denne relation, som har sat gang i samarbejdet med Thykassen, da hans danske familie har sat ham og Mille Kristensen i forbindelse.
– Thy er en helt fantastisk del af Danmark, som jeg altid vil komme tilbage til. Derfor har samarbejdet med Thykassen været noget særligt for mig. Jeg håber ikke, at dette bliver det sidste samarbejde i min danske hjemstavn, siger Tito Arzuaga-Bjørnskov om samarbejdet.
47 ton CO2 sparet
CCC’s opgørelser har vist, at hver enkelt af Mille Kristensens kunder på bare et år med ugentlige grøntsagskasser sparer næsten et halvt ton CO2.
Med de nuværende abonnenter vil Thykassen derfor spare 47 ton CO2 årligt. Det er mere end den gennemsnitlige årlige udledning for 7 danskere – eller 3 nordjyske husstande.
Foto: Sanna Hörvallius