EUC Nordvests finalehold kom, så og sejrede ved dette års finale i EuxBizCup 2020.
Holdet fra EUX Business i Nykøbing havde tænkt ud af boksen og valgt en måske ikke helt indlysende løsning, og det var noget, der faldt i dommernes smag. Således blev det eleverne fra EUC Nordvest, der løb med sejren, æren og præmien på 5.000 kr.
Intet mindre end 700 elever fra hele Danmark har deltaget i dette års case competition for EUX-elever. Her har eleverne arbejdet med at udvikle nye idéer til, hvordan årets case-virksomhed, Danish Fair Fashion & Living, kan øge sin omsætning online. Danish Fair Fashion & Living er en online markedsplads for bæredygtige produkter, hvorfor det måske også lå lidt i kortene, at løsningsforslagene ville være koblet op på digitale løsninger.
Her valgte eleverne fra EUX Business i Nykøbing, Cathrine Bjerregaard, Katrine Lynggaard Mikkelsen, Sofie Lund Petersen og Julie Øllgaard Jensen, imidlertid at gå imod strømmen og inddrage et analogt perspektiv i deres løsningsforslag.
Således foreslår EUC Nordvest-eleverne, at Danish Fair Fashion & Living arbejder målrettet på at udvide deres målgruppe, så virksomheden ad den vej kan øge omsætningen.
Helt konkret foreslår eleverne, at virksomheden, hvis målgruppe i dag er aldersgruppen 25+, gør en indsats for at udvide målgruppen, så de også får de unge på 18 år og opefter med på vognen. Dette skal bl.a. ske ved, at Danish Fair Fashion & Living tager ud og møder de unge face-to-face.
– Vi foreslår, at de, som supplement til deres pop-up-shop og hjemmeside, begynder at tage ud på messer, så de kan nå ud til en bredere målgruppe. Især i storbyerne er det blevet populært for unge helt ned til 18-års alderen at tage på messer, og netop i Aarhus, hvor Danish Fair Fashion & Living hører hjemme, er der en messe, som ville være godt eget til formålet, forklarede Sofie Lund Petersen, da gruppen kvalificerede sig til finalen.
Netop dén idé vandt gehør hos dommerpanelet. Således begrundede dommer i panelet og partner i Danish Fair Fashion & Living, Bo Boddum, kåringen af EUC Nordvest-eleverne som dette års vindere.
– Det rammer spot on ind i den udfordring, som Danish Fair Fashion & Living har i forhold til at sælge bæredygtighed på nettet: Det med at være online men også at være troværdig og være nærværende. Forslaget tænker ud af boksen i forhold til de almindelige greb, og de greb vi allerede gør i dag, for vi er meget digitale – næsten rent digitalt – så meget af det, vi gør til daglig, er jo de her mere klassiske greb. Her er vinderne gået mere analogt.[…]. Vi ser udfordringer og potentiale i det her forslag, og vi vil rigtig gerne engagere jer lidt mere, for vi tror på, at vi ved at kigge lidt på nogle justeringer, kan få rigtig meget godt ud af det her. Så vi håber på, at vi kan snakke sammen bagefter og arbejde videre med det, lød det blandt andet til eleverne fra Bo Boddum.
Realiseringen af sidste års vinderforslag endte med at fordoble omsætningen i case-virksomheden. Nu bliver det spændende at følge, hvilken betydning implementeringen af EUC Nordvest-elevernes løsningsforslag får for Danish Fair Fashion & Living.