I næsten halvanden uge har det Klitmøllerbaserede modebrand ELSK kørt en kampagne, som har til formål at hjælpe de mere end 40 forretninger, der forhandler ELSK-produkter.
Kort fortalt går det ud på, at virksomheden donerer 25% af omsætningen på elsk.com til en forhandler efter kundens eget valg. Og kampagnen, som også blev afviklet i forbindelse med den første nedlukning sidste forår, er blevet taget rigtigt godt imod, fortæller direktør Lars Riis.
– I de tilfælde hvor den enkelte forhandler også selv deler budskabet til deres kunder, så giver det ret godt respons og vigtigst af alt så ser alle forhandlere og kunder det som endnu et redskab til både at hjælpe med gode kroner, men nok så vigtigt til at gøre obs på de problemer nedlukningen giver og hvor vigtigt det er at man støtter de lokale fysiske butikker, fortæller han.
– Et konkret tal er at det er mellem 15 og 20% af vores ordrer på webshoppen, hvor det bliver brugt, tilføjer han.
Det er en smule mindre end i foråret hvor det gjaldt for et sted mellem 30 og 40% af ordrerne:
– Men omsætningen på webshoppen er også langt over fordoblet siden da, understreger Lars Riis.
Som en direkte konsekvens af nedlukningen er en stor del af ELSK’s omsætning rykket online – hvilket har været en kæmpe succes. Siden marts og frem til i dag er omsætningen steget med 50%:
– Vi har kunnet mærke at folk gerne vil os det godt, men nok så vigtigt at når det er krisetid så tænker folk over hvad de køber og det er godt for et brand som vores. Det er klart at der har været, og i endnu højere grad er, store udfordringer for vores forhandlere men også for hele vores forsyningskæde af leverandører. Det er dog noget som er fælles for alle i branchen.
– Vi tror dog også på at de kommende uger uden tvivl bliver det sværeste tid og er bekymrede over hvordan økonomien i detail-ledet ser ud når der bliver åbnet op. Alt efter hvordan det ser ud og hvordan vores forhandlere har det, kommer vi også til at skulle navigere i det. Derfor kommer vi også til at se på hvordan vi kan hjælpe vores forhandlere når der åbnes op igen og kommer til at gøre hvad vi kan for at de kommer igennem en svær tid. Når der åbnes op, åbnes der op med for store varelagre og det rammer butikkerne hårdt, slutter Lars Riis.
Kampagnen, hvor kunderne kan give 25% af omsætningen videre til forhandlerne, slutter på lørdag.