Læringsprojekt med millionstøtte fra LEGO Fonden

Sydmors Skole og Børnehus er udvalgt til læringsprojekt med millionstøtte fra LEGO Fonde.

Skoleudviklingsprojekt, Play@Heart, skal i samarbejde med Sydmors Skole og Børnehus og 11 andre skoler fra hele landet undersøge, hvordan legende tilgange kan bidrage til børns læring om og med teknologi.

Projektet støttes med en bevilling på 50 mio. kr. fra LEGO Fonden, og erfaringerne kan også gavne øens andre skoler.

Som en del af Play@Heart-projektet får Sydmors Skole og Børnehus en unik mulighed for at udvikle og arbejde med legende tilgange til teknologiforståelse og legens betydning i forhold til at skabe god undervisning i en skolekontekst

Legen er børns naturlige måde at lære på – både når det foregår i klasselokalet, på legepladsen eller på digitale platforme. I legen undersøger, konstruerer og tester børn virkeligheden, både når den udspiller sig i fysiske og digitale miljøer. Men hvad der er helt naturligt for børn, når de leger med ler, sand eller klodser skal også gælde, når det kommer til digitale teknologier.

Stolte over at blive valgt                   

Det vakte stor jubel på Sydmors Skole og Børnehus, da de modtog den gode nyhed, fortæller skoleleder Tenna Bilstrup.

– Vi er utrolig stolte over at være kommet i betragtning til det meget innovative læringsprojekt, Play@Heart under LEGO Fonden. Det er en god dag på arbejdet, når man bliver ringet op med besked om, at Sydmors Skole og Børnehus er udvalgt med 11 andre skoler på landsplan, lyder det fra skolelederen, som tilføjer:

– Vi, både børn og voksne, skal i fællesskab ind i en lege – og læringsproces, der rækker flere år ud i fremtiden. Vores fokus er kontinuerligt at skabe størst mulig trivsel og læring for alle vores elever. Dette projekt er en solid hånd i ryggen af denne ambition. Med Play@Heart træder vi ind i fremtidens læringsrum på tværs af alle årgange og fag, siger Tenna Bilstrup.

En unik mulighed
De 12 skoler i projektet skal arbejde med kreative læringsmiljøer, teknologiforståelse og legens potentialer i forhold til børns læring. Skolerne etablerer nyskabende og utraditionelle læringsmiljøer, såkaldte ‘PlaySpaces’, hvor både voksne og børn kan lege, eksperimentere, lære og være kreative med teknologi.

Viceskoleleder Søren Østergaard har også store forventninger til projektet.

– Det er en helt unik mulighed for os til at lege teknologiforståelsen ind med eleverne allerede fra en tidlig alder. Samfundet kalder på innovative unge mennesker, der tør og har lyst til at udvikle, opfinde og kreere. De kompetencer kan vi forhåbentlig opkvalificere med projektet, den didaktiske tilgang og de teknologiske muligheder vi nu får, lyder det fra viceskolelederen.

Erfaringer kan gavne alle børn på Mors
Erfaringer fra projektet vil blive delt og udbredt på tværs af landets 98 kommuner og bragt i spil som inspiration til arbejdet med teknologiforståelse i grundskolen.
Skolelederen og viceskolelederen fra Sydmors Skole og Børnehus ser også frem til at dele erfaringerne med de andre skoler på Mors.

– Vi glæder os meget til samarbejdet med konsulenterne, læreprocessen og indsatsen, så vi kan få forankret den nye tilgang til teknologien på skolen. Vi har en forhåbning om, at projektet kan trække tråde ud til, og ind fra, øens øvrige skoler, så projektet kan blive til gavn for alle øens børn, fortæller Tenna Bilstrup og Søren Østergaard.

Forfatter

Related posts

Top