Der er bred enighed om, at Hanstholm Bytorv skal udvikles sådan, at forretningsgrundlaget for eksisterende og nye butikker styrkes betydeligt. Et nyskabende projekt vil derfor nu vise vejen til et langt mere levende butiks- og oplevelsescenter. Projektet kan blive den nye impuls, som skaber ny udvikling i Hanstholm, men som også kan inspirere andre detailhandelsmiljøer og handelsbyer i Danmark.
Baggrunden er, som det også ses i mange andre butikscentre og bymidter i Danmark, at Hanstholm Bytorv gennem lang tid har oplevet et øget pres på handelslivet og et deraf følgende stort fald i antallet af butikker. Det har resulteret i, at flere tusinde kvadratmeter i dag står tomme, ligesom centerbygningerne og udearealerne trænger til et anseligt løft.
I Thisted Kommune har man gennem længere tid været meget opmærksom på udfordringerne; men det er først nu, at det er lykkedes at finde frem til en model, som nyder bred lokal opbakning til den fremtidige udvikling. Kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune har derfor besluttet at søsætte et forprojekt med skarpt fokus på, hvordan bytorvet igen bliver et levende og attraktivt mødested for lokale og besøgende. Det ultimative mål er, at centeret kommer til at boble af nye oplevelser, aktiviteter og butiksliv.
Forprojektet udvikles i tæt samarbejde mellem Thisted Kommune, Dansk Kyst og Naturturisme, Visit Nordvestkysten og de lokale projektudviklere, Steen Bonke Sørensen og Rasmus Johnsen.
Med 1 mio. kr. fra Kommunalbestyrelsen og 475.000 kr. via Dansk Kyst- og Naturturisme fra puljen til realisering af udviklingsplan for Vestkysten, kan kursen mod et langt mere levende Hanstholm Bytorv nu for alvor følges.
Hanstholm Bytorv som en del af noget større – Porten til Cold Hawaii
Borgerne i Hanstholm har gennem en årrække udtrykt et ønske om at blive en langt mere integreret del af Cold Hawaii-fællesskabet. Samtidig har mange – ikke mindst gæster – efterspurgt, at Cold Hawaii får en langt mere synlig profil i lokalmiljøet. Den efterspørgsel tager projektet meget præcist afsæt i, ved at arbejde i dybden med mulighederne for at omdanne Hanstholm Bytorv til én samlet indgang til oplevelsen af Cold Hawaii, kombineret med et forventeligt stadigt mere blomstrende handelsliv. Målet er 50.000 – 100.000 besøgende om året.
Med det afsæt bærer forprojektet titlen Cold Hawaii Experience. Målet er at gøre Cold Hawaii til en unik oplevelse for langt flere – også de, som ikke selv surfer. Cold Hawaii Experience skal desuden åbne Hanstholm og byens oplevelser endnu mere op for både lokale og turister.
Oplevelsescenteret skal blandt andet tilbyde en kombination af spektakulære og underholdende hands-on oplevelser om surfing, samt give besøgende indgående kendskab til Cold Hawaii’s udvikling gennem 45 år. Udvikling af Cold Hawaii, er helt unik og er f.eks. det bedste eksempel på bæredygtig udvikling via stedbundne kvaliteter.
Forprojektet skal dykke ned i udviklingen af en del af bytorvets mange ledige kvadratmeter, og dette nedslag skal på sigt kunne være den impuls, som tiltrækker andre aktører og investorer til resten af bytorvets areal. I forprojektet tænkes foregående års mange udviklingsidéer ind, idet både Kommunalbestyrelse og Dansk Kyst- og Naturturisme også har ønsket dette lidt bredere udviklingsperspektiv for bytorvet.
Manden bag ideen om Cold Hawaii Experience, Steen Bonke Sørensen, bringer erfaring med sig fra udvikling og drift af andre oplevelses- og formidlingscentre, især Stevns Klint Experience, der formidler den unikke UNESCO Verdensarv omkring Stevns Klint. Erfaringerne derfra er videreudviklet til et lokalt projekt, i tæt samarbejde med Rasmus Johnsen, der gennem mange år har arbejdet strategisk med Cold Hawaii og bl.a. været med til at udvikle to masterplaner for området.
Lokalt engagement baner vejen for succes
Projektet vil løbende blive justeret og afstemt med de mange lokale borgere og foreninger, som har en stor interesse i byens og bytorvets udvikling. Allerede inden forprojektet for alvor er skudt i gang, spores der en udtalt lyst og vilje til at give projektet luft under vingerne. Hanstholm Centerforening, Friends of Cold Hawaii og VisitNordvestkysten er – udover Thisted Kommune og Dansk Kyst- og Naturturisme – blandt dem, som ser et stort potentiale i projektet, og som allerede har givet tilsagn om at ville bidrage til forprojektet.
Formanden for Erhvervs-, Klima-, Miljø-, og Teknikudvalget i Thisted Kommune, Jens Kr. Yde, udtaler:
“Hanstholm Bytorv har i flere år været stærkt udfordret. Med denne indsats har vi fat i en helt ny måde at tænke udvikling af bytorvet på. Jeg er overbevist om, at vi nu tager det første skridt hen imod igen at gøre bytorvet til et markant aktiv for Hanstholm og Thisted Kommune.”
Udviklingsdirektør ved Dansk Kyst og Naturturisme, Jacob R. Kirkegaard Larsen, udtaler:
“Hanstholm rummer et potentiale for at stå endnu stærkere som feriested på Vestkysten ved at arbejde med de stedbundne styrker og særkender. Med et oplevelsescenter kan man formidle den særlige, lokale historie omkring Cold Hawaii og skabe en reason-to-go, som kan få positiv afsmittende effekt på resten af Hanstholm by og byens forretningsdrivende. “
Projektleder for Cold Hawaii Experience, Steen Bonke Sørensen, udtaler:
“Jeg har meget positive erfaringer med udvikling og drift af oplevelsescentre, især fra Stevns Klint Experience. Det er en drøm at være med til at skabe fundamentet for et oplevelsescenter, der fortæller historien om Cold Hawaii i kombination med at være et sted hvor man kan opleve sporten og livsstilen – og ikke mindst blive inspireret.”
Bestyrelsesformand for Friends of Cold Hawaii, Jens Jørgen Jensen, udtaler:
”Cold Hawaii Experience er et meget spændende projekt, som vi bakker 100% op om. Vi ser frem til samarbejdet om den fremadrettede udvikling, og ikke mindst til at Cold Hawaii får et oplevelsescenter, der giver Cold Hawaii et mere håndgribeligt og forståeligt udtryk.”
Formand for Hanstholm Centerforening, Stinne Sand Pedersen, udtaler:
“Hanstholm Centerforening er spændte over de nye perspektiver og ambitioner for Hanstholm Bytorv. Med Cold Hawaii Experience kan vi for alvor få skabt et levende centrum i Hanstholm, som vil styrke forretningsgrundlaget for alle os handelsdrivende betydeligt.”
Fakta om Cold Hawaii Experience
- Cold Hawaii Experience skal bidrage til en ny udvikling af Hanstholm Bytorv, handelslivet og Hanstholm By, ligesom projektet skal styrke Hanstholm som en del af Cold Hawaii-fællesskabet.
- Cold Hawaii Experience har herunder til formål at give Cold Hawaii et mere tydeligt ansigt samt et mere forståeligt og tilgængeligt udtryk gennem formidling af Cold Hawaiis historie, kultur og betydning for lokalområdet.
- Projektet fokuserer på udviklingen af en del af bytorvets ledige kvadratmeter, som skal være den impuls, der tiltrækker nye aktører, investeringer og butikker til den øvrige del af bygningen.
- Blandt indsatserne vil derfor også være en afdækning af private investorers interesse i og vilje til at bidrage til udvikling af bytorvets øvrige kvadratmeter.
- Projektet har potentiale til at tiltrække mellem 50.000 og 100.000 besøgende årligt.
- Det samlede budget for Cold Hawaii Experience vil forventeligt være på omkring 100 mio. kr., og fondsfinansiering forventes at spille en markant rolle.
- En wavepool indgår på nuværende tidspunkt som muligt element i en “rå” idé om oplevelser og indhold i Cold Hawaii Experience. Det vil kræve yderligere fondsfinansiering.
- Forprojektet afsluttes efter planen 15. marts 2025. Derefter skal projektet igen vurderes af kommunalbestyrelsen med henblik på mulig realisering.
- Bag projektidéen står Steen Bonke Sørensen, med erfaring fra udvikling af Stevns Klint Experience, samt Rasmus Johnsen, som har arbejdet strategisk med Cold Hawaii i mange år.
Kilde og foto: Thisted Kommune