Business Nordvest starter virksomhedssamarbejde med Dragsbæk

GF1-eleverne på Business Nordvest har været på besøg hos administrationen på Dragsbæk, hvor de fik indblik i forretningsgangene for virksomheder, som også opererer på det internationale marked. De blev klogere på områder som indkøb, salg og hvordan det er at være elev i en virksomhed som Dragsbæk.

Eleverne fik indblik i, hvilke udfordringer en virksomhed som Dragsbæk står overfor, når efterspørgslen på et af virksomhedens kerneprodukter, i dette tilfælde margarine, pludselig er nedadgående. Innovation og produktudvikling er et fokusområde for Dragsbæk – en interessant vinkel for eleverne, der også arbejder med innovation i undervisningen.

Dragsbæk

Efterfølgende har EUX Business-eleverne besøgt virksomheden Naturli, som ligger i Vejen. Her fik eleverne en rundvisning af fabrikschefen, de så produktionen og hørte den administrerende direktørs oplæg om firmaet. Dagen bød også på et spændende oplæg fra virksomhedens marketingdirektør og – ikke mindst – masser af smagsprøver. Besøget gav eleverne et godt indblik i arbejdet på en fabrik samt hvilken rolle de forskellige arbejdsområder kontor, handel og detail spiller, når det kommer til at drive en virksomhed. For eleverne var det en god mulighed for i praksis at opleve, hvad de eventuelt kan arbejde med i fremtiden. Især detail-eleverne fik indblik i den plantebaserede bevægelse, der er på vej frem, og hvordan den kan påvirke efterspørgsel og salg.

EUC Nordvest

Business Nordvests GF2-elever skal snart besøge Dragsbæks lager her i Thisted, hvor de får lov at udfolde logistikbegrebet i praksis. På den måde bliver det lettere at forstå og huske for eleverne.

“Vi er meget taknemmelige for, at Dragsbæk giver vores elever muligheden for at se, hvordan teorien ser ud i praksis, når man gør brug af den i virksomhederne. Businessuddannelserne er mindre skoletunge end traditionelle merkantile uddannelser, fordi vi har fokus på virksomhederne. Når vores undervisning tager udgangspunkt i virksomhedernes behov og udfordringer, giver det i større grad mening for vores elever. De kan bedre se, hvad de eventuelt kan arbejde med efter endt uddannelse, og overgangen fra skole til læreplads bliver lettere”, fortæller uddannelseschef Ann Hvid Skouboe.

Forfatter
Top