Coronakrisen har haft stor indvirkning på danskernes sommerferie, der for manges vedkommende kommer til at foregå hjemme i år. En ny undersøgelse foretaget af Epinion viser, at der i år vil forekomme betydelige ændringer i de overnatningstilbud, danskerne vælger, sammenlignet med før coronapandemiens udbrud.
Særligt campingferie vinder indpas blandt danskerne, som i stigende grad vælger overnatning i campinghytte, campingvogn og autocamper til.
– I sidste halvdel af april oplevede vi en stigning i salget af campingvogne og autocampere på op mod 25 procent sammenlignet med samme tid sidste år, lyder det fra direktør for Camping Outdoor Danmark Jens Brendstrup, som supplerende fortæller, at efterspørgslen medfører et naturligt fokus på udvikling blandt aktører i hele branchen:
– Mange skal prøve ferieformen for allerførste gang, og det har fået hele branchen til at lægge sig i selen for at skabe oplevelser, som giver årets mange nye gæster på campingpladserne lyst til også at vælge netop denne ferieform til i årene fremover. På landets campingpladser har man for eksempel investeret massivt i nye overnatningsformer til udlejning, der efterspørges blandt den nye målgruppe.
Spirende udvikling i gang
Med 11,1 mio. overnatninger, hvilket svarer til omkring 21 procent af det samlede antal overnatninger i Danmark, er camping kyst- og naturturismens andenstørste overnatningsform. Men landets campingpladser rummer fortsat et stort potentiale, lyder det fra Dansk Kyst- og Naturturisme.
– Det er utrolig glædeligt, at flere og flere danskere vender blikket mod campingferie. Vi har den seneste tid mærket, at naturnære oplevelser er en opadgående trend, hvilket kun er blevet boostet yderligere under coronaepidemien. Kan campingbranchen formå at tappe ind i denne efterspørgsel, er der således gode betingelser for at indfri et stort potentiale, forklarer Mette Greisen Damsgaard, der er specialkonsulent hos Dansk Kyst- og Naturturisme.
Hos Dansk Kyst- og Naturturisme arbejder man aktuelt med at udvikle nye produkter og koncepter i campingbranchen, der matcher de nye målgruppers præferencer i forhold til friluftsliv, aktiviteter og livsstil.
Foto: Dansk Kyst- og Naturturisme