Corona’en reducerede antallet af overnatninger på Mors

Der er ingen tvivl om, at turismebranchen er og har været ekstremt hårdt ramt i forhold til nedlukninger og forbrugernes rejselyst.

Turismebranchen er da også det erhverv, som er mest påvirket af covid-19, men på trods af dette har Destination Limfjorden haft en meget begrænset tilbagegang i 2020 sammenlignet med 2019. Tallene for 2020 viser også, at det lille fald ikke skyldes færre danske gæster.

Destination Limfjorden er en tværkommunal turismedestination mellem Morsø, Skive og Struer Kommuner.

Samlet set er Destination Limfjordens kommercielle overnatningstal faldet med 0,3% sammenlignet med 2019. Både Skive og Struer kommuner har dog haft en fremgang på hhv. 3,6% og 3,9%.

Omvendt ser det ud på Mors, der har haft en tilbagegang på lige knap 7,4%.

– Generelt kan vi glæde os over, at vi havde en fantastisk højsæson, hvor alt var booket, men Covid-19 har enorme konsekvenser for vores turismeerhverv, og tilbagegangen i de kommercielle overnatninger skyldes bl.a., at områdets største overnatningskapacitet, Jesperhus, var tvunget til at holde lukket. Heldigvis er vi beliggende i et af de geografiske områder, som havde en god højsæson i juli og august, siger destinationsdirektør Kristina Lehmann Schjøtt.

Desværre er det endnu ikke helt slut med forhindringer. Starten af 2021 er nemlig også præget af nedlukninger, som særligt går udover restauratører og hoteller i området.

– Det har været et hårdt og uforudseeligt år for alle, men især hoteller, restauranter samt underholdningssteder har været ramt af de skiftende udmeldinger fra regeringen. Dog har vi været privilegeret med mange gæster, som har fordelt sig udover de mange km natur vi har. Vi kan allerede nu se, at der en del bookinger inde på feriehusene, hvor de foreløbige tal indikerer, at vi har flere udenlandske bookinger i juni og august end danske, fortæller Kristina Lehmann Schjøtt.

Der tegner sig et billede af, at 2021 bliver et år, hvor danskerne kommer til at afholde deres ferie i Danmark, da tendensen er, at turisterne søger til steder med god plads, og hvor der ikke er store masser af mennesker, og hvor der er et udbud af oplevelser især indenfor naturoplevelser og outdoor turismen.

– At turisterne søger mod steder med god plads og ikke de store masser af mennesker passer helt ind i ånden hos vores aktører, og derfor forventer vi også, at vi kommer til at fortsætte vores fremgang i 2021, slutter Kristina Lehmann Schjøtt.

Forfatter

Related posts

Top