Alle brancher og virksomhedsstørrelser i Danmark er blevet bedre til digitalt salg. Fremgangen betyder, at Danmark er på en andenplads i EU over andelen af virksomheder med digitalt salg.
34 pct. af danske virksomheder sælger via enten hjemmeside, apps, EDI eller en markedsplads. Det viser nye tal fra Eurostats årlige opgørelse over europæiske virksomheders IT anvendelse.
Det er en stigning på 2 pct. point fra 2018, og dermed er Irland det eneste land i EU, hvor andelen af virksomheder med digitalt salg er større end i Danmark. Samtidig viser tallene ifølge erhvervsmediet DIBusiness.dk, at alle brancher og virksomhedsstørrelser i Danmark er blevet bedre til digitalt salg.
– Virksomheder, der har e-handel og e-eksport, tjener op til 3 gange mere pr. medarbejder end virksomheder uden. Derfor er det også glædeligt, at der er sket en stigning for samtlige brancher. Det er afgørende, at virksomhederne favner de digitale salgsmuligheder, for det har stor betydning for virksomhedernes konkurrencekraft, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.
SMV’er skal være bedre til e-handel
Hun påpeger samtidig, at der stadig er plads til mere e-handel. Især fra mindre virksomheder.
Tallene viser nemlig, at 62 pct. af virksomheder med over 250 ansatte har en eller flere digitale salgskanaler. Det samme tal for virksomheder med 10-49 ansatte er 31 procent af virksomhederne anvender digitale salgskanaler.
– Vi kan kun opfordre til, at SMV’erne får investeret i anvendelse af digitale salgskanaler af hensyn til deres effektivitet og konkurrencekraft. Derfor er det også glædeligt, at programmet SMV:Digital igen i de kommende måneder åbner for nye tilskudspuljer til e-handel og digital omstilling for små- og mellemstore virksomheder, siger Sidsel Dyrholm Holst til DIBusiness.dk