Den gradvise genåbning af dansk økonomi ses nu så småt i danskernes forbrugsmønstre.
Det viser Danske Banks seneste tal, der er baseret på kort- og MobilePay-betalinger for danskernes forbrugsudgifter til og med mandag den 27. april.
Samlet ligger forbruget dog stadig 15 procent lavere end samme tidspunkt i 2019. Men det ser alligevel noget bedre ud end for en måned siden, hvor faldet var omkring fem procentpoint større.
Særligt landets frisører har nydt godt af genåbningen. Sammenlignet med samme tidspunkt sidste år har danskernes frisørforbrug ligget 40 procent højere efter påske. Den største stigning i frisørforbruget er sket blandt danskere over 65 år.
Også i detailhandlen er forbruget så småt begyndt at stige sammenlignet med før påske. Over den seneste måned er tøjforbruget således gået fra at være omkring det halve af normalen til at være 20-30 procent under.
Der er dog også brancher, hvor forbruget er gået helt i stå på grund af nedlukningen. Således bruger danskerne stort set nul kroner på rejser og underholdning, der kræver, at man er fysisk til stede.
Også restauranterne er hårdt pressede under den fortsatte nedlukning. Således er forbruget her faldet med 60-70 procent sammenlignet med sidste år.
Når faldet trods alt ikke er større, skyldes det blandt andet, at danskerne i stigende grad gør brug af take-away-muligheder.
/ritzau/