På Mors er antallet af timer, de kommunale busser er på vejene, på blot fem år er faldet med 35 procent fra 17.365 timer til 11.291. I Thy er 16 procent af timerne i køreplanen forsvundet.
Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.
– Tallene viser tydeligt, at der er blevet færre busser på vejene. Det kan virke uskyldigt, når man skal have enderne i budgettet til at nå sammen, at skære et par afgange på hver busrute. Men når det sker år efter år, er der lige pludselig ikke meget tilbage. Det gør det svært for vores virksomheder at tiltrække både medarbejdere, ungarbejdere og lærlinge. De kan simpelthen ikke komme til og fra arbejdspladsen, og slet ikke hvis de også skal have et liv med børn og fritidsaktiviteter til at passe med bussen, siger bestyrelsesleder for DI Aalborg, Peter Birkegaard, og tilføjer:
– Og når man samtidig tænker på, hvor mange familier der enten ikke har bil eller kun én bil i en husstand, hvor to voksne skal på arbejde, er det en udfordring mange steder her i Nordjylland at få et arbejde til at passe sammen med en bus.

I Thy og på Mors har over 25 procent af familierne ingen bil ifølge Danmarks Statistik.
– Det bør være en øjenåbner for vores kommunale politikere, at mere end hver fjerde i langt de fleste af vores nordjyske kommuner ikke har bil. Hvis de skal have job og familieliv til at gå op, er det nødvendigt med gode kollektive transportløsninger. Derfor har jeg også et stort ønske om, at kommunalpolitikerne i Nordjylland prioriterer kollektiv transport højere i den kommende valgperiode. Det er blevet tid til at vende udviklingen, for kollektiv transport er også erhvervspolitik , siger Peter Birkegaard og tilføjer:
– Vores virksomheder henter jo arbejdskraft fra hele Region Nordjylland og f.eks. også fra Aalborg, hvor mange ikke har bil, og derfor er afhængig af kollektiv transport.
I en rundspørge fra Dansk Industri blandt virksomhedsledere i Nordjylland svarer 72 procent, at kollektiv transport har betydning for deres muligheder for at rekruttere medarbejdere. Men i perioden 2019 til 2024 er antallet af timer, de nordjyske kommuner i gennemsnit prioriterer busserne skal køre, faldet med næsten 11 procent.
– Kommunerne har ansvaret for en stor del af rutebusserne, og vi mærker nu konsekvenserne af, at de nordjyske kommuner over årerne har skåret ned på afgange og ruter. Nogen steder er der kun skolebussen tilbage. Når man ikke kan tage bussen, men er afhængig af, at familie, naboer og kollegaer giver et lift, har det både konsekvenser for den enkelte og for samfundet. Det er svært at komme på arbejde eller få en uddannelse, og det er svært for ældre, der ikke længere kører bil, at komme til lægen og købmanden, bare for at nævne et par eksempler, siger Peter Birkegaard og tilføjer:
– Jeg synes, det er en helt forkert vej at gå. Og er det virkelig den udvikling vores kommunalpolitikere i Nordjylland ønsker?
Foto : DI Aalborg og Nordjyllands Trafikselskab