Bruno Christensen, der er Danmarks måske mest erfarne detailhandelsekspert, forudser en opblomstring af handelslivet i byerne, samtidig med at nethandelen vil blive halveret i forhold til i dag.
Mandag den 17. Juni 2019 er han gæst hos Thy Detailforum, Thy Erhvervsforum, Thisted Handels- og Industriforening og Netværk Nordvest, der inviterer til foredrag på EUC ¨Nordvest i Thisted.
Bruno Christensen præsenterer detailhandelen i Thy for en 20 punkter lang udviklingsplan, der har til formål at bringe forbrugerne tilbage til butikkerne.
– Jeg har lavet en 20 punkts udviklingsplan, der dels henvender sig til byens butikker, men i lige så høj grad til politikerne og alle mulige øvrige interessegrupper i byen. En dygtig købmand kan på egen hånd udrette meget godt for gaden og byen, men når vi får alle til at arbejde sammen, og derudover aktiverer mange andre interessegrupper i byen, er man i stand til at skabe en unik shopping-oplevelse, og det er hvad mit foredrag handler om, fortæller Bruno Christensen og fortsætter:
– Når jeg ser på udviklingen indenfor nethandel i eksempelvis USA eller i Tyskland, kan jeg konstatere, at vi i Danmark er førende på området. Jeg forventer at vi kommer ned på samme niveau som i Tyskland, og det vil betyde en halvering i forhold til i dag, siger Bruno Christensen der har rådgivet danske detaillister siden 1965. Han er ikke i tvivl om hvad opskriften på vækst og fremgang er i byens butikker:
– 85% af de danske forbrugere foretrækker en aktiv bymidte, hvor man i butikkerne kan se og røre ved de produkter man gerne vil købe. Det betyder, at byens butikker skal være endnu dygtigere end i dag til at præsentere produkterne, og samtidig hermed skal være indstillet på at forkæle sine kunder.
Hvad mener du med at forkæle kunderne?
– Det er over 50 år siden vi indførte selvbetjening i vore butikker, men det er fortsat således, at langt over hovedparten af forbrugerne gerne vil betjenes af sælgere, der ved alt om de varer som de sælger, og som er parate til at gå de ekstra skridt for at gøre kunderne glade. At blive forkælet er følelsen af, at man i butikken vil gøre alt for at hjælpe kunden og for at gøre kunden glad, svarer Bruno Christensen.
Den attraktive bymidte
Hvordan får man skabt en positiv udvikling i byens butikker?
– Det begynder naturligvis i den enkelte butik, hvor man er sig bevidst om, at alle besøgende, uanset om de køber noget eller ej, skal forlade butikken som glade mennesker. Dernæst er det vigtigt, at man som besøgende i byen fornemmer en god stemning i gaden, der forplanter sig til de mennesker, der spadserer i byen. Alle byens butikker skal være en del af fællesskabet, og kun ved at stå sammen kan man skabe den attraktive bymidte.
Er der fortsat brug for rigtige sælgere i butikkerne?
– Det er vigtigere end nogensinde, at byens butikker er bemandet af mennesker, der gerne vil sælge. Vi oplever i dag robotter og droner der bliver anvendt til at bringe varerne ud fra butikkerne, og vi har set de første butikker unde personale. Alt skal automatiseres og digitaliseres i en grad, der gør, at vi som mennesker har svært ved at følge med. Men samtidig hermed ser vi også, at behovet for menneskelig kontakt øges, og det er her de dygtige sælgere kommer ind i billedet, idet de bedre end andre evner at skabe den gode kontakt, der gør, at man gerne vender tilbage til butikken igen.
Der vil blive serveret en forfriskning & snack – man tilmelder sig ved at sende en mail til: llkr@eucnordvest.dk
Hvornår: Mandag d. 17 juni 2019 kl. 18:00 – 20:00
Hvor: Auditoriet, EUC Nordvest, Lerpyttervej 52, 7700 Thisted