Hos SOS Dansk Autohjælp har man mærket konsekvensen af det modsætningsfyldte vejr, som sommerferien har budt på. I juli måned havde bilisterne på de danske veje især udfordringer med overophedede biler, flade batterier og uheld på regnglatte veje.
– Når det har været meget varmt, eller når det har regnet meget, har vi modtaget flere opkald fra bilister med nedbrud. Men den generelle travlhed denne juli skyldes helt klart også, at flere har valgt at holde ferie herhjemme i Danmark. Det ser vi typisk efter en god sommer, som den vi havde sidste år, fortæller vagtcentralchef hos SOS Dansk Autohjælp, Anette Bjørn Juncher.
Overophedet motor
Varmen har særligt spillet campisterne et puds i år. I takt med at temperaturen steg, steg antallet af biler med motorer, der måtte bukke under for overophedning.
– Med en pakket campingvogn er bilerne ofte spændt hårdt for, og når motoren arbejder på højtryk i flere timer i høj varme, så kan det blive for meget, fortæller Tommy Obel Stærk, som er daglig leder hos SOS Dansk Autohjælp i Vestjylland, hvor man har mærket tendensen denne sommer.
Særligt hvis man holder i kø, kan motoren komme på prøve. Når bilen holder stille, kommer der nemlig ikke luft susende ind i motorrummet, som ellers virker afkølende. Af samme årsag bør man rense kølergitteret for snavs og insekter for at skabe de optimale forhold for luftgennemstrømning.
Hver femte havde problemer med batteriet
At holde i kø udfordrer samtidig bilbatteriet, som i forvejen kan være på prøve, når sommerferien byder på lange køreture.
– Godt hver femte af vores assistancer hen over sommerferien har været batterirelaterede assistancer, fortæller Anette Bjørn Juncher og tilføjer:
– Køkørsel tærer på batteriet, og hvis man som de fleste samtidig har aircondition, GPS, mobiler til opladning, køleskab og andre elektriske enheder kørende – ja så tærer det endnu mere. Det er ikke i sig selv et problem, men det kan blive det, hvis man holder i kø, eller hvis bilen holder stille i 14 dage på feriedestinationen eller i en lufthavn.
Skybrud og uheld på motorvejen
Når vejret har været ekstremt i den anden grøft og har budt på voldsomme regnskyl, har vejhjælpen ligeledes modtaget flere opkald.
– Når de voldsomme regnskyl rammer, oplever vi, at der sker flere uheld på motorvejene. Det skyldes simpelthen, at bilisterne ofte kører for tæt, og at bremselængden forringes på meget våde veje. Desuden bliver sigtbarheden dårlig, når luften er tæt af vanddråber, og det gør, at det er svært at orientere sig langt frem i trafikken, forklarer Tommy Obel Stærk.
Ved skybrud kan fænomenet aquaplaning forekomme. Aquaplaning opstår, når der ligger så meget vand på kørebanen, at dækkene ikke kan nå at lede vandet væk. Derved mister dækkene kontakten med asfalten, og dækkene glider, når man bremser. Ved heftig regn er det altså afgørende at sænke farten og holde god afstand, lyder opfordringen fra vejhjælpen.
Foto: SOS Dansk Autohjælp