Elbiler ruster -sandsynligvis- lettere end benzin- og dieselbiler

Efter et langt, sløvt tilløb er salget af elbiler nu endelig kommet op i gear i Danmark, hvor større og bedre batterier gør bilerne interessante for flere forbrugere.

Til gengæld trives rust dog sandsynligvis endnu bedre i de miljørigtige elbiler end i de almindelige benzin- og dieselmodeller, og udfordringen bliver især udtalt i Danmark, hvor kombinationen af luftfugtighed og el danner et sandt slaraffenland for den rødbrune fortærer.

– Det danske vejr er hele året præget af store temperaturudsving, som danner kondens i hulrum og vognbund. Faktisk kan der ophobe sig helt op til 15 liter kondensvand i og på bilen. Når metal, ilt, og fugt så kombineres med salt, speedes processen op, og dette påvirker også el- og hybridbiler, siger Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.

Spændinger i el- og hybridbiler
Hvor der er fugt, kondens og ilt tilstede, vil elektriske spændinger i bilens karrosseri ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, kunne sætte gang i en katalytisk virkning, som navnligt ved el- og hybridbiler bør tages alvorligt i de kommende år.

– Det er sandsynligt, at der alene som følge af, at der er væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler, vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i benzin- og dieseldrevne. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje, fortæller Jan Ole Helbo.

Ifølge Danmarks Statistik steg antallet af nyregistrerede el- og hybridbiler med 280 procent fra 1312 i 2017 til 4671 i 2018. Alene i januar 2019 lyder tallet på 689.

PR-foto: Dinitrol

 

Forfatter
Tags ,

Related posts

Top