Erhvervshus Nordjylland har stor succes med at få højtuddannede i arbejde

Erhvervshus Nordjylland har sammen med Business Region North Denmark og en lang række samarbejdspartnere arbejdet på at få flere højtuddannede i arbejde siden 2015. Pengene til indsatsen er brugt et halvt år før tid på grund af en ekstraordinært stor efterspørgsel efter højtuddannede i regionens virksomheder, og derfor tilføres der nu yderligere syv millioner til programmet.

Det skal være med til at løfte endnu flere små og mellemstore nordjyske virksomheder, som ellers ikke har tradition for at ansætte højtuddannede.

En af de virksomheder, der i kraft af Vækst via Viden har fået mulighed for at ansætte en højtuddannet, er Thisted-baserede Washpower, der ikke tidligere har prøvet kræfter med en medarbejder med en lang uddannelse, fortæller Glenn Pedersen fra Washpower der har udviklet en vaskerobot, der kan fjerne 80 procent af skidtet i en svinestald, så man skærer en meget stor del af det manuelle arbejde væk:

– Vi har i lang tid gerne villet ud over landets grænser med vores staldvaskerobotter. Vækst via Viden sikrede os halvdelen af lønnen til vores nu fastansatte marketing- og eksportmedarbejder, og selvom han ikke havde praktisk erfaring med vores felt, kom han med en hel masse teoretisk viden, som vi har kunnet udnytte. Det betyder blandt andet, at vi i dag har lukket forhandleraftaler i fire lande og solgt til 12 forskellige markeder. Jeg vil til enhver tid anbefale andre små virksomheder at tage springet. Det har været både oplæringstiden og ikke mindst pengene værd for os.

Artiklen fortsætter under billedet…

Vaskeroboten kan fjerne 80 procent af skidtet i en svinestald. Pressefoto

Størstedelen af deltagerne i Vækst via Viden har mellem to og fem ansatte (33 procent) eller 10 og 49 ansatte (39 procent). Handelsvirksomhederne udgør 20 procent af deltagerne, mens produktions- og rådgivningsvirksomheder hver især udgør 18 procent af deltagerne. 48 procent af de skabte jobs ligger inden for planlægning og processer, 37 procent ligger inden for markedsføring og kommunikation, og 30 procent ligger inden for teknik og produktudvikling.

Halvdelen af dem, der ikke fik job gennem ordningen, har i stedet fået fast arbejde i andre virksomheder og har dermed brugt Vækst via Viden som springbræt til en fastansættelse. 32 procent af de deltagende virksomheder har opnået et konkret udbytte af fastansættelsen af en højtuddannet, mens 56 procent forventer at opnå det.

 

Forfatter

Related posts

Top