EUC Nordvest er toptunet til forventet elbil-revolution

På EUC Nordvest er man klar til den grønne omstilling.

Man har indkøbt to elbiler samt en 1. generations hybridbil til skolens autoafdeling. Bilerne skal ruste eleverne til den grønne omstilling der ruller ind over landet.

Står det til regeringen, vil det fra 2030 ikke længere være muligt at købe diesel- og benzinbiler i Danmark. Den grønne omstilling er allerede i fuld gang rundt omkring hos landets autoværksteder og bilforhandlere, og altså også på EUC Nordvest hvor man nu er klar til at sikre at såvel mekanikerlærlinge som kursister i kursuscentret får de fornødne kompetencer til at kunne reparere og servicere fremtidens el-biler.

Den grønne omstilling startede allerede i 2017 i Autoafdelingen på EUC Nordvest, hvor skolen indkøbte to elbiler samt en 1. generations hybridbil til afdelingen. Siden da har afdelingen yderligere erhvervet sig en såkaldt Plug-in-hybridbil.

– Vi har haft god tid til at dygtiggøre os på området. Vores faglærere har været på efteruddannelse og har fået en masse praktisk erfaring med el- og hybrid-bilerne, og vi har fået indrettet vores værksted, så sikkerheden er i top, afdelingsleder Steen Bojsen Jensen.

– Den grønne omstilling kræver investering i både nye biler, nyt grej og sikkerhedsudstyr. For selvom der er mange parametre, hvor de forskellige biltyper ligner hinanden, så kræver det en hel anden form for sikkerhed, når man skal måle og reparere på elbilerne, da man her har med højspænding at gøre, fortæller han.

Kompetenceudvikling for både elever og kursister
Selvom mange af eleverne i autoafdelingen er ret traditionelt tænkende og forbinder mekanikererhvervet med lyden af en velspindende motor og lugten af benzin, så synes de alligevel, at den nye teknik er spændende, og interessen for den nye Plug-in-hybridbil er stor.

Det er ganske heldigt, for til august bliver mekanikeruddannelsen ændret, så eleverne frem over skal have et obligatorisk kursus i el- og hybridbiler. Det er imidlertid ikke nok, at fremtidens mekanikere har styr på det med el- og hybridbiler.

Også nutidens mekanikere har behov for et kompetenceløft, så også de kan reparere og servicere el- og hybridbiler.

– Vi kan konstatere, at der allerede nu er et stigende behov for kurser inden for det her område, og derfor tager vi i løbet af foråret springet og udbyder sikkerhedskurser i el- og hybrid samt kurser i reparation og service af el- og hybridbiler. Så er man i autobranchen og vil man gerne være på forkant med udviklingen, så bør man holde øje med Kursuscentret.nu på EUC Nordvest, som – formentlig i april eller maj – vil lancere de nye kurser, slutter Steen Bojsen Jensen.

Foto: EUC Nordvest

Forfatter

Related posts

Top