Interessen for bæredygtige ferieformer er steget støt gennem de seneste år, og det kan mærkes hos det lokale udlejningsbureau Feriepartner Thy, der gennem de seneste år har skærpet sit fokus på mere miljøvenlige tiltag i forretningen for at imødekomme turisternes interesse. På den baggrund har bureauets tæt beslægtede Vorupør Camping nu modtaget den prestigefyldte Green Tourism Organization-certificering, der er bevis på de mange nye tiltag.
Formålet med Green Tourism Organization-certificeringen, som tildeles af brancheorganisationen HORESTA og paraplyorganisationen Friluftsrådet, er at bakke op om de aktører, som hver dag kæmper for at skabe en mere miljømæssig ansvarlig turismebranche. Det er tilfældet hos feriehusudlejningsbureauet i Vorupør, som forud for certificeringen er blevet vurderet ud fra 140 forskellige kriterier, herunder ledelsesmæssig prioritering af miljøhensyn, krav om miljørigtige indkøb og krav i forhold til deres eget forbrug.
– Jeg er meget stolt af, at vi hos Feriepartner og Vorupør Camping er med til at gøre en forskel. Her på kontoret er jeg blevet døbt ”miljøministeren”, og jeg gør en dyd ud af at leve op til den titel. Og jeg tager den også gerne med hjem, hvor jeg med glæde fortæller min familie, hvad vi kan gøre for at være mere miljøbevidste, eller viser, hvad der kan genbruges, og hvordan det skal sorteres, lyder det fra Christina Loop Holm, som er bæredygtighedskoordinator og ferierådgiver hos Feriepartner Thy.
Øget fokus på bæredygtige tiltag
Certificeringen sker som en følge af en aktiv indsats fra Feriepartner-organisationen, som arbejder for at gøre Danmark til en endnu grønnere destination for turisterne. Sidste år modtog Feriepartner Tversted certificeringen som det første feriehusudlejningsbureau nogensinde, og siden da har de resterende Feriepartner-bureauer lagt sig i selen for at blive certificerede.
Lokalbureauerne bliver målt ud fra en række lavpraktiske kriterier såsom vandforbrug, miljømærkning og sortering af affald. Målet er, at alle Feriepartners udlejningsbureauer har en certificering i hånden inden udgangen af 2023, og allerede i løbet af april modtager kædens otte nordjyske bureauer certificeringen:
– Certificeringen giver os åbenlyse fordele i forhold til markedsføring over for vores gæster og samarbejdspartnere. Det viser, at vi er en virksomhed, der tager vores miljømæssige ansvar seriøst, og det er noget, vi er stolte af. Men udover denne offentlige anerkendelse er det også vigtigt for mig personligt at kunne svare mine børnebørn, når de spørger, hvad jeg gjorde for at minimere vores påvirkning af miljøet, både i vores hjem og i vores arbejde, forklarer Hanna Amdisen som er bureauleder og partner hos Feriepartner Thy.
Indtil videre er det kun 13 organisationer i Danmark, der har modtaget GTO-certificering. Det gælder blandt andet Wonderful Copenhagen, Visit Denmark og Nationalpark Mols Bjerge.