Temperaturen kommer de kommende dage til at ligge på omkring 30 grader, og de høje temperaturer udfordrer de ellers etablerede påklædningsregler hos de danske virksomheder.
For det er fristende at hive shortsene frem og stikke i klip-klapperne, når varmen kommer. Men det er altid en god ide lige at tjekke personalehåndbogen en ekstra gang, hvis du arbejder et sted, der normalt kræver en mere formel påklædning. Også selvom du tager arbejdsdagen hjemme fra.
Ifølge faglig chef i HK Privat, Kim Jung Olsen, kan chefen nemlig diktere en del, når det kommer til virksomhedens dresscode – også på hjemmekontoret. Men det kræver, at der er en saglig begrundelse, som ikke er i strid med forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven.
– Du skal som udgangspunkt gå med det tøj eller den uniform, din chef beder dig om – uanset om du er hjemme eller på kontoret. Det vil ofte være beskrevet i fx personalehåndbogen, siger Kim Jung Olsen, der understreger, at retningslinjerne skal være helt klare:
– Chefen kan ikke bare pludselig beslutte sig for, at nu er sokker i sandalen eller bare arme ikke i orden, hvis han møder en medarbejder på gangen eller i videomødet og ikke bryder sig om synet. Der skal være en klar politik om påklædning – og den skal være ens for alle, siger Kim Jung Olsen.
Dresscode gælder også på hjemmekontoret
En undersøgelse, som Epinion har lavet for HK Privat, viser, at ca. halvdelen af de privatansatte HK’ere arbejder fuldt eller delvist hjemme.
Men selvom virksomhedens dresscode også gælder på hjemmekontoret og normalt dikterer skjorte, slips og mere formel påklædning, så maner den faglige chef til besindighed:
– Selvom virksomhedens regler også gælder på hjemmekontoret, så har jeg svært ved at forestille mig, at en arbejdsgiver vil blande sig i, om man har badetøfler og badeshorts på derhjemme. Men selvfølgelig skal man da lige tænke over, om ens tøj passer til situationen, inden man logger ind på videomødet i hawaiskjorte og solbriller, siger Kim Jung Olsen.
Hvis man er i tvivl om, hvad reglerne er på ens arbejdsplads, så er det altid en god ide at tage en snak med sin nærmeste leder.