Den 21-årige racerkører fra Sennels ved Thisted kom i bilen efter godt to timers kørsel på Lusail-banen i Qatar, hvor hans rutinerede teamkammerat, franskmanden Loïc Duval, havde kørt de indledende stints i bilen.
For den debuterende Hypercar-kører var der planlagt to stints i Peuget 9X8-raceren, og mens dag blev til aften leverede Malthe Jakobsen igen en veludført indsats bag rattet. På trods af to safety car-perioder fik thyboen vist, at hans plads i den absolutte verdenstop er velfortjent, da han holdt bilen i konkurrencedygtigt tempo blandt de ti bedste biler.
“Det var vildt fedt endelig at få lov at køre race i 9X8’eren efter så mange kilometer i både simulatoren og ved forskellige testkørsler det sidste års tid. Temperaturen på banen faldt ret meget som solen forsvandt, så forholdene ændrede sig næsten for hver omgang, men det gik efter planen, og jeg er rigtig godt tilfreds med min debut”, siger Malthe Jakobsen, som måtte tage til takke med 12. pladsen efter ti timer på trods af den stærke indsats fra Duval, Vandoorne og ham selv.

For Malthe Jakobsen har debuten i FIA World Endurance Championship også handlet mere om læring og erfaringer end om placeringer; og det har han bestemt også fået:
“Det har været en sjov og meget lærerig uge herude, og jeg kunne ikke have haft en meget bedre debut som Hypercar-kører for Peugeot TotalEnergies. Jeg har lært rigtig meget allerede, men både jeg selv og teamet har fået en masse erfaringer, som vi skal bygge videre på, inden vi skal køre igen på Imola i april måned”, siger Malthe Jakobsen.
Inden næste VM-løb i Italien går turen først til USA, hvor Malthe Jakobsen jagter sejren i 12 timers-løbet på Sebring den 15. marts.
Foto: Joao Filipe / DPPI