Fokus på arbejdsmiljø

Læserbrev af Lene Leth Poulsen, KV21-kandidat for Socialdemokratiet på Mors.

Den 23. januar 2019 læste jeg på Limfjordupdate, at Morsø kommune desværre havde regionens højeste fraværsprocent,hvor Thisted kommune dengang havde regionens laveste. Morsø kommune havde 5,8 % hvor landes højeste, som var Slagelse på det tidspunkt, til sammenligning, havde 6% –

Borgmester HEB udtalte dengang 2019 -Citat fra opslaget: ” Borgmester Hans Einar Bertelsen har tidligere forklaret de negative tal for kommunen med, at det skyldes at man ikke er så hurtig til at afskedige langtidssyge medarbejdere, som det er tilfældet andre steder i landet”. Et meget snævert og indskrænket syn på og absolut ikke ordentligt svar på et kompleks problem efter min mening. Det handler om mennesker, det handler om arbejdskraft, der er en stor mangelvare på, også indenfor velfærdsområderne i Morsø kommune.

Jeg spørger hermed – Hvad mon årsagen er til, at der er flere medarbejdere som langtidssygemeldes?

Morsø kommune blev efteråret 2018 bevilliget 1,2 millioner kroner fra en pulje under Beskæftigelsesministeriet. Disse penge skulle blandt andet bruges på at analysere, hvad der ligger bag det stigende fravær blandt ansatte i Morsø kommune.

Morsø kommune allierede sig med konsulentvirksomheden Marselisborg, der skulle udføre en del af analysearbejdet. Hvor stort beløb af de 1,2 millioner er mon gået til at betale denne konsulentvirksomhed?

Det er nu 3 år siden – Hvordan går det med nævnte analyse? Er der konkluderet noget mht årsagen til den høje fraværsprocent blandt medarbejderne i Morsø kommune? Hvordan ser fraværsprocenten ud her sidst på året 2021? Hvilke tiltag er der taget for at nedsætte sygefraværet, hvis der er tiltag?

Kodeks for godt medarbejderskab – Kodeks for god ledelse – Kodeks for god topledelse – Kodeks for god politisk ledelse. Det primære budskab er ” Sammen er vi bedst”. Alt sammen rigtig godt beskrevet med forskellige retningslinier m.m. Der er APV undersøgelser – Med udvalg – bevilling til samtaler med coach/psykolog, hvis man som medarbejder har behov for denne hjælp, trivsels samtaler m.m.

Men hvordan opleves disse mange velbeskrevne sider og forordninger ude på de mange arbejdspladser og i de forskellige afdelinger i Morsø kommune? Hvordan er kulturen og det psykiske arbejdsmiljø rundt om på øen blandt de 1700 medarbejdere, som er ansat på den største arbejdsplads på Mors?

At symptombehandle en eller flere medarbejdere der langtidssygemeldes, måske pga langvarig stress, der er udløst af forskelligt – ( for mange opgaver, for høje krav i forhold til kompetencer, hvordan arbejdsopgaverne er organiseret, samarbejdet på arbejdspladsen, dårlig ledelse m.m.), er ikke godt nok. Er man kommet ind til ” kernen” til årsagen?

Som nævnt udtalte Borgmester HEB dengang til Limfjordupdate, at årsagen måske kan findes ved at kommunen er for langsom til at fyre de medarbejdere der langtidssygemeldes. Det er efter min mening en udtalelse, der vidner om, at der er meget meget langt fra Topledelsen og Den politiske ledelse ned til medarbejderne som udfører velfærdsopgaverne på Vores ø.

Seneste nyt er at der i disse dage behandles et tiltag i kommunalbestyrelsen, en såkaldt Whistleblower -ordning. Det er lovbestemt, at kommunerne skal have denne ordning som følge af sager med omfattende økonomisk svindel med offentlige midler.

Kunne denne ordning evt. udvides til at give medarbejdere tryghed i at henvende sig anonymt vedr. f.eks. et dårligt psykisk arbejdsmiljø? Det kan være meget svært at finde mod til at gå videre med de oplevelser, ikke mindst hvis dårlig ledelse er årsagen til mistrivsel på arbejdspladsen.

Kan arbejdsmiljøet blive bedre for medarbejdere i Morsø kommune? Det mener jeg, at det kan. Det er vigtigt for vores fremtidige velfærd på Mors.

Forfatter

Related posts

Top