Karakterer i gymnasiet skal bruges med måde for ikke at skabe et endnu større pres på de unge.
Sådan lyder en af konklusionerne i en ny evaluering af karakterfri klasser i gymnasiet, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet for Undervisningsministeriet, skriver Politiken torsdag.
15 gymnasier landet over har deltaget i et to år langt forsøg med karakterfritagelse i 1. g. Forsøget viser, at to ud af tre elever føler sig mindre pressede, når der skrues ned for karaktergivningen. Samtidig føler fire ud af fem sig mere usikre, når de ikke får karakterer, fordi de ikke kender deres faglige niveau.
Evalueringen viser også, at lærere og elever oplever mindre konkurrence i klassen, et styrket fællesskab samt større lyst til at række hånden op i timerne, når karaktererne fjernes.
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) er ikke klar til at melde ud, om der skal være færre karakterer i gymnasiet, fordi evalueringen ikke er entydig.
– Det er en balanceakt. Fire ud af fem bliver usikre, hvis ikke de får karakterer. Samtidig hører jeg jo elever, der siger, at karakterpresset er for stort. Jeg vil gerne have lov til at stikke lidt dybere i problemstillingen, inden jeg konkluderer, siger hun til Politiken.
Foto: Steen Brogaard