På trods af de udfordringer der har præget Hanstholm Centeret og detailhandlen generelt i byen, så er der en positiv stemning omkring fremtiden og dens muligheder.
Og der er grobund for optimisme inden for detailhandlen, siger handelschef Michael Vendelbo:
– Inden længe ser vi Hanstholm som Europas førende konsumfiskerihavn. Der er 2 krydstogtskibe der har meldt deres ankomst i Hanstholm i hhv. 2020 og 2021. Der er et bunkermuseum der trækker op mod 60.000 besøgende årligt, og der er unikke madsteder der trækker folk til både fra Thy og hele oplandet, fortæller han entusiastisk.
Kraftdynamo
Samtidig er der også når man ser på boligmarkedet, erhvervet og fiskeriet positive takter:
– Der er en kraftdynamo, som ikke ses i dette målestok i ret mange andre byer, slår Michael Vendelbo, der tiltrådte stillingen som handelschef for nogle måneder siden, fast.
Hanstholm centret har historisk set været et kæmpe trækplaster i hele Thy, og i sin velmagts dage kørte folk fra nær og fjern til centret for at få en oplevelse.
Da centeret blev bygget i midten af 1970erne ramte folkene bag datidens tendens, men som alt andet forandrer også tendenser sig.
– Derfor arbejder medlemmerne internt i Hanstholm Centret også tæt sammen om at finde nutidens tendenser, og prøver at finde ud hvilke tiltag der skal satses på for igen at kunne tilbyde en perlerække af detail-muligheder i Hanstholm, fortæller Michael Vendelbo og fortsætter:
– Flere hundrede tusinde, både overnattende og endagsgæster, besøger Hanstholm og de vil naturligt gerne have muligheden for at shoppe. Jeg er derfor ekstremt glad for den meget åbne tilgang samtlige medlemmer har til denne proces vi er i gang med.
Kræver omstillingsparathed
Som det gælder ved alle forandringer kræver det, at de involverede parter er omstillingsparate, og det kræver at man kan se mulighederne og det store billede. Og netop omstillingsparathed fremhæver Michael Vendelbo som et et stærkt karaktertræk hos de lokale i Hanstholm:
– Der er fremsagt et utal af gode muligheder, for at sikre detailhandlen i fremtiden – og ikke en af ideerne blev skudt ned, alle blev konstruktivt vendt og diskuteret. Medlemmerne har fået 5-6 uger til at reflektere over hvilke tiltag vi skal prioritere, så vi virkeligt kan komme i dybden med de konkrete ideer. Og derved komme med et oplæg til de mange samarbejdspartnere vi ønsker involveret, her tænker vi både kommunalt, erhverv, industri, fiskeri, foreninger og private engagementer.
– Vi er alle enige om at fremtiden er vores, hvis vi bare står sammen. Vi arbejder efter parolen: vi kan meget, sammen kan vi det hele, slutter handelschefen.
Foto: Visit Thy
LÆS OGSÅ: