Trods et år præget af store udfordringer for dansk fiskeri har Hanstholm Havn i det forgangne år alligevel formået at bevare sin stærke position inden for dansk fiskeri. Hanstholm Havn har i 2021 udmærket sig som et stærkt europæisk logistikcenter for både landing, salg og eksport af store mængder frisk fisk fra Nordsøen. Her får landinger over kaj følgeskab af tilkørte leverancer, som bliver omsat på Hanstholm Fiskeauktion, der er iblandt de største fiskeauktioner i Europa.
Dansk fiskeri har i 2021 stået over for en række udfordringer, som uundgåeligt har smittet af på de danske fiskerihavne. Det gælder ikke alene følgevirkningerne af brexit, hvor fiskerne har mistet 25 procent af deres kvoter i britisk farvand, men også Covid-19, som har betydet fortsat store nedlukninger på det europæiske marked. Alligevel har Hanstholm Havn formået at opretholde et flot aktivitetsniveau og udmærke sig som ikke alene landets førende konsumfiskerihavn, men også et markant logistikcenter for håndtering af frisk fisk på det europæiske marked.
Forventet resultat efter endt udvidelse Hanstholm Havns bestyrelse var i går samlet for at godkende havnens årsregnskabet for 2021. Bestyrelsen kunne her glæde sig over, at Hanstholm Havn fortsat besidder en markant rolle inden for dansk fiskeri – udmærket ved håndtering af fisk for i alt 1,07 mia. kr. i 2021.
Årets nøgletal for Hanstholm Havn viser et forventet niveau med en voksende nettoomsætning på 33,6 mio. kr. mod 32,0 mio. kr. i 2020, mens havnens resultat før afskrivninger og efter renter lyder på -8,0 mio. kr. mod +3,4 mio. kr. i 2020. Det negative resultat skal i den forbindelse særligt ses i lyset af et større renoverings- og vedligeholdelsesarbejde på havnen i 2021 samt påbegyndt tilbagebetaling af den velgennemførte havneudvidelse:
– Hanstholm Havn har over de senere år gennemgået en stor havneudvidelse, som udover bl.a. nye ydermoler og et stort baglandsareal naturligvis også er en stor investering med et stort lån, som havnen nu er begyndt at afdrage på, helt som planlagt. Årets resultat er derfor på niveau med det forventede, og vi har nu indledt en ny æra, hvor havneudvidelsen skal generere yderligere aktivitet og således også sikre et udvidet indtjeningsgrundlag fremover, fortæller Hanstholm Havns bestyrelsesformand, Kirsten Hede.
Konsumfisk til værdi af ekstra 137 mio. kr. Hanstholm Havn har i 2021 håndteret godt 41.000 ton konsumfisk og rejer, hvoraf fisk tilført med lastbil for salg på Hanstholm Fiskeauktion står for knap 14.000 ton af den samlede mængde. Fremgangen af fisk ”på hjul” bidrager ikke alene til at sikre de rette tilførsler til opkøbere og aftagere i hele Europa, men booster samtidig værdigrundlaget på konsumfisk og rejer, som vækster med knap 137 mio. kr. til godt 862 mio. kr.
Set i forhold til industrifiskeriet har det, trods en mindre stigning på den gennemsnitlige kilopris, ikke været muligt at opretholde det vante niveau, hvilket afspejler sig i godt 85.000 ton til en værdi af ca. 203 mio. kr. Det er således konsumfiskeriet, der tegner sig for langt størstedelen af havnens samlede værdigrundlag på fisk, som i 2021 beløber sig til 1,07 mia. kr.
Markant stigning i gods over kaj Hanstholm Havn har i 2021 set en markant fremgang på gods håndteret i havnen. Den samlede mængde lyder på 453.000 ton, hvilket er en fremgang på hele 43 procent set i forhold til 316.000 ton gods i 2020.
Stigningen kan primært henføres til import af sten, grus og søral, men også bl.a. malt, fiskemel og gasolie. Med en ideel beliggenhed som transporthub for forbindelser til og fra en lang række europæiske og nordatlantiske markeder ser Hanstholm Havn i den forbindelse et stort udviklingspotentiale for yderligere godstravlhed og er aktuelt i dialog med flere interesserede operatører.
Kurs mod stor energirevolution Hanstholm Havn arbejder målrettet mod en vision om at blive Danmarks førende havn inden for både handel, bearbejdning og opdræt af fisk – og samtidig Europas grønneste og første CO2-neutrale fiskerihavn.
Fiskeriet kan dermed se frem til at få følgeskab af grøn energi som havnens store vækstdynamo. Rejsen blev indledt, da havnen i 2020 indgik en aftale med Thy Mors Energi om opførelse af vindmøller på havnens areal og blev boostet yderligere, da Hanstholm Havn og European Energy primo 2022 underskrev en hensigtserklæring om etablering af vedvarende energi og Power-to-X-anlæg på havnen. Ifølge havneformand Kirsten Hede kigger Hanstholm Havn således frem mod en tid, hvor der vil opstå stor aktivitet på havnens nye baglandsareal, som samtidig vil generere indtjening i form af bl.a. areallejer til den store havneinvestering:
– Hanstholm Havn vil over de kommende år indtage en markant position som både fiskerihavn og energihavn, hvor et cirkulært energifællesskab vil tilføre nye energikilder og Power-to-X-processer, som gør den enes affald til den andens ressource – og dermed skaber helt nye forretningsmuligheder på og omkring havnen, siger hun og fortsætter: – Samtidig arbejder havnen naturligvis målrettet for en fortsat bestyrkelse af sin rolle som europæisk centrum for håndtering af konsumfisk, kombineret med tiltrækning af flere akvakulturvirksomheder og yderligere godsaktivitet ad ’den blå motorvej’. Fælles er, at der er tale om aktiviteter, hvor havneudvidelsen har sikret den rette infrastruktur og kapacitet til at skabe ny aktivitet og booste havnens indtjeningsgrundlag fremover.