En ny undersøgelse fra Red Barnet Ungdom tegner et dystert billede af tilstanden hos landets elever efter et år præget af nedlukning og fjernundervisning.
Det skriver Skolemonitor.
Undersøgelsen er foretaget blandt 463 elever fra 0.-10. klasse i perioden fra 29. januar til 5. februar. Her svarer næsten hver tredje i udskolingen, at de har svært ved at følge med i timerne i skolen. I runde tal svarer det cirka til syv elever i en gennemsnitlig klasse på 21 elever.
Tallet er steget markant siden foråret sidste år, hvor det var cirka hver femte elev, der havde svært ved at følge med.
Hver tredje elev oplever desuden, at deres lærer ikke har tid til at hjælpe dem, når de har brug for hjælp, ligesom halvdelen af eleverne har svært ved at tage sig sammen til at lave lektier.
Det er især eleverne i 5.-10. klasse, der skranter i undersøgelsen. Her svarer 33 procent, at de har svært ved at følge med i undervisningen. I foråret sidste år var tallet 20 procent.