Hvid Januar giver tørst efter alkoholfri øl

Butikkerne har fyldt deres lagre godt op med alkoholfri øl for at imødekomme øl-tørstige forbrugere, der holder Hvid Januar – altså undgår alkohol i årets første måned.

I december solgte bryggerne 27,3% mere alkoholfri øl til detailhandlen end i en gennemsnitlig måned i 2024, viser tal fra Bryggeriforeningen. I forhold til måneden før var det alkoholfri salg hele 38,1% højere.

”Mersalget til Hvid Januar er et tydeligt tegn på, at bryggerierne er i stand til at levere et alkoholfrit alternativ, som forbrugerne er glade for”, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

Salget af alkoholfri øl er steget hvert eneste år siden 2014, og 2024 var ingen undtagelse, idet det totale salg af alkoholfri øl fra Bryggeriforeningens medlemmer steg med 8,7% til lige over 9 millioner liter. Dermed er salget næsten femdoblet på ti år.

I takt med at bryggerne bliver dygtigere til at brygge velsmagende alkoholfri øl, får forbrugerne et større udbud at vælge imellem. I 2024 bryggede Bryggeriforeningens medlemmer 78 forskellige alkoholfri øl, hvilket er 10 flere end året før. De dækkede næste hele spektret af øltyper – lige fra Pilsner og Classic over de humleprægede typer, India Pale Ale (IPA) og Lys Ale, og til syrlige øl. Endnu skylder bryggerierne dog danskerne en alkoholfri Stout.

Langt de fleste alkoholfri øl bliver sandsynligvis nydt derhjemme, idet 86,2% af de alkoholfri øl købes i butikkerne, mens 13,8% serveres på barer, caféer og restaurationer.

Foto : Gerrie van der Walt, Unsplash

Forfatter
Top