Ingen tegn på “flyskam” hos danskerne

I Sverige har man opfundet begrebet “flygskam” – flyskam. Et begreb, der skal få rejsende til at tænke en ekstra gang over klimabelastningen når man sætter sig ombord i en flyvemaskine. Begrebet har til formål at minimere rejser med fly.

Der er dog intet der tyder på, at begrebet har fundet indpas hos de passagerer som rejser fra de danske lufthavne. Tværtimod.

Antallet af passagerer, som flyver fra danske lufthavne, er nemlig steget med 20 pct. på fire år. Og der har især været vækst på de lange og mellemlange flyruter.

Når danskere og andre rejsene tager flyet fra danske lufthavne, så går turen i stigende grad til destinationer, som ligger 2.001-3.000 km væk. Dette svarer omtrent til en rejse til yderkanten af Europa eller til Nordafrika og kan betegnes som en mellemlang flyrejse.

Denne type rejse tog 4,3 mio. flyrejsende på i 2018, hvor 3,2 mio. flyrejsende gjorde det samme i 2014. Det er en stigning på 35 pct.

Næsthøjeste vækst har der været i rejser, som går 3.001-5.000 km væk. Disse typer flyrejser er steget med 31 pct. på fire år. Eksempler på disse rejser kan være rejser til Mellemøsten og Asien indtil Kina og betegnes i denne artikel som lange flyrejser.

– Alle typer flyrejser – både de korte og de lange – har oplevet vækst i årene 2014-2018, forklarer chefkonsulent ved Danmarks Statistik Peter Ottosen og fortsætter:

– Men væksten har været mindst i skalaens yderpunkter. Det er de mellemlange og lange rejser, som står for størstedelen af væksten.

Den laveste vækst i perioden findes blandt de helt korte flyrejser på indtil 550 km. Antallet af disse er steget med 7 pct.

– Især de helt korte rejser på indtil 550 km har set mindre vækst end gennemsnittet, forklarer Peter Ottosen.

– Disse udgør en type af flyrejser, som det da også er klart lettest at finde realistiske og mere klimavenlige alternativer til såsom fx bil, bus eller tog, og man kan spekulere i, om dette er årsagen til den relativt beskedne vækst.

Forfatter
Top