Gennemføres CO2-afgiften på 2,26 kr. pr. liter diesel til fiskeriflåden, får det katastrofale konsekvenser for Hanstholm. Her står Hanstholm Fiskeauktion til at miste op imod 2/3 af landingerne. Auktionen sælger fisk for godt 800 mio. kr. kroner om året – og man står dermed til at miste over en halv milliard kroner i omsætning om året. Hertil kommer mistet omsætning i følge- og serviceerhverv på havnen samt selve havnens mistede indtægter på anløb mv.
Auktionsmester Jesper Kongsted ser dystert på situationen inden dagens møde med Skatteminister Rasmus Stoklund i København – for Danmark er det eneste land, der har den her afgift.
“Afgiften gælder også de udenlandske fartøjer, der tanker diesel – og ikke mindst lander i Hanstholm. De har sagt, at de finder andre havne”, siger Jesper Kongsted til DR NYHEDER.
Han bakkes op af Jan Hansen, der er formand for Hanstholm Havns Fiskeriforening.
“Hvis fiskeauktionen mister fisk, har vi ikke mere grundlag for at have den store fiskeindustri og følgeindustri vi har i Hanstholm. Vi er går fra at være førende i Europa til at være en lille brik i spillet, påpeger Jan Hansen, og fortsætter:
“Det er en ekstra omkostning for fiskerne. Vi taler mange penge, helt op til en million kroner og det vil få fartøjerne til at søge imod fremmed havn og tanke, og lande deres fisk der.”
Han appelerer til forligskredsen om at træde sammen og udskyde afgiften.
“Der er ikke muligheder for at løse det (CO2 problematikken, red.) på andre måder. Vi arbejder i det, men der er ingen muligheder lige nu”, siger Jan Hansen.
Kollapser fiskeriet grundet den kommende CO2-afgift, vil skatteyderne i Thisted Kommune stå med en regning på et tre-cifret millionbeløb grundet kommunens ejerskab af havnen. Havnen blev udvidet for over 600 mio. kr. for blandt andet at skulle kunne udvikle sig til at blive Europas førende fiskerihavn.