Katatrofestemning : 1.100 arbejdspladser i spil i Hanstholm

Først fik Hanstholm Fiskeaution besked på, at udenlandske fartøjer var undtaget fra den nye dieselafgift, der trådte i kraft ved årsskiftet. Det fik blodtrykket til at falde – i altfald lidt – hos fiskeauktionen og følgeindustrierne, der betjener masser af udenlandske fartøjer, der lander fisk og serviceres i Hanstholm.

Men så vendte regeringen på en tallerken, og meddelte, at også udenlandske fartøjer, er omfattet af dieseafgiften, og det giver nu dybe panderynker i Hanstholm.

Her er – i følge Nordjyske – i omegnen af 1.100 personer beskæftiget direkte eller indirekte i fiskeriet.

Fra fiskere til smede, skibsmalere, vodbindere, kølemontører, logistikfolk og auktionskontor. Havnen og de fisk, der landes, har fangarme ud i det meste af byen og kommunen.

– Det er en katastrofe. Vi kan ikke fastholde vores position som magtcentrum, siger Auktionsmetser Jesper Kongsted, Hanstholm Fiskeauktion til Nordjyske.

Han forventer en omsætningsnedgang fra 800 millioner til cirka 550 millioner kroner i 2025.

Fiskerierhvervet er klar til at levere deres del af den grønne omstilling. Problemet er bare, at der ikke er andre energikilder end diesel, fiskeriet kan benytte sig af.

– CO2-afgiften er et kvælertag på dansk fiskeri. Vi vil gerne omstille os, men vi kan ikke, så længe der ikke er klimaneutrale brændstoffer, siger Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening, til avisen.

Ifølge minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen (V), lytter han til og forstår fiskernes frustrationer og arbejder for, at dansk fiskeri ikke bliver afviklet.

Det har man svært ved at se, ikke er ved at ske – ialtfald hvis man spørger i de nordjyske fiskerihavne – der alle er beliggende i det, politikerne betegner som : UdkantsDanmark.

Foto: Danmarks Fiskeriforening

Forfatter
Top