Med 282.000 abonnenter på YouTube og 304.000 følgere på Instagram har den 22-årige influencer Rasmus Brohave et talerør direkte ind i Danmarks ungdom.
Det talerør har Social og Sundhedsskolen Skive Thisted Viborg sammen med ni andre social- og sundhedsskoler lånt i håb om at skabe større kendskab til social- og sundhedsassistentuddannelsen, og samtidig skabe en generel interesse for faget blandt de unge, som skal vælge ungdomsuddannelse i nær fremtid.
Konkret har skolerne hyret Rasmus Brohave til at lave endnu et afsnit af sin populære YouTube-serie ”Hvad kan jeg blive?” Denne gang med fokus på uddannelsen til og arbejdet som social- og sundhedsassistent.
Den 22-årige hovedperson er også spændt på at se, hvordan følgerne tager imod den nye film:
– ”Hvad kan jeg blive?” er det mest populære, jeg nogensinde har lavet på min YouTube-kanal. Allerede efter første afsnit kunne jeg mærke, at de unge seere havde savnet noget indhold, som netop lærte dem om job- og uddannelsesmuligheder. Og ikke mindst noget indhold, der talte til dem i øjenhøjde, forklarer Rasmus Brohave.
Pegede selv på Brohave
Udover et massivt antal følgere og visninger på YouTube er der en helt særlig grund til, at valget faldt på Rasmus Brohave, da social- og sundhedsskolerne overvejede nye muligheder for at vække de unges interesse for SOSU-faget.
Direkte adspurgt i en intern spørgeskemaundersøgelse pegede nuværende social- og sundhedselever nemlig direkte på Brohave som en troværdig og inspirerende stemme, som de gerne vil lytte til.
– I vores område af landet er der heldigvis mange aldersgrupper, som vælger vores uddannelser til, men vi kunne også godt stå stærkere i forhold til de unge. Vi vil derfor gerne fortælle de unge mere om social- og sundhedsassistentuddannelsen og vores andre uddannelser. Hvad de indeholder og hvilke karrieremuligheder, de kan føre med sig. Det håber vi Rasmus Brohave kan hjælpe os med, siger Jakob From Høeg, direktør for Social- og Sundhedsskolen Skive Thisted Viborg.